nuff

Tuesday, January 6, 2015

Buku HOW TO BE INTERESTING

Penulisnya JESSICA HAGY.
saya beli buku ini di kedai buku KLIA sewaktu dalam perjalanan ke HCM.

Buku ini memang lain dari yang biasa. Banyak graf dan lakaran. Ayatnya tidak berbelit-belit.
Mudah memahaminya. Namun begitu saya kena buka kamus juga.

Pada 3 Januari lalu saya mahu mendaki bukit Pelindung. Telah lama saya rancang untuk mengaktifkan semula aktiviti mendaki ini. Ini adalah plan kesihatan untuk tahun 2015. 
Selepas solat subuh saya mula mengenakan pakaian sukan. Waktu itu jam 6.30pagi. Di luar rumah madih samar-samar. Saya terasa ragu untuk meneruskan hasrat saya itu. Bimbang semput... dan macam-macam lagi terlintas dalam fikiran. 
Ketika dalam keraguan itu.... saya mencapai buku HTBI yang tersadai atas meja. Saya terus membelek muka demi muka. Tiba-tiba tertarik kepada graf ms 176 dan 177.
Lakaran graf Actions vs Plans. Jika plan yang tidak diikuti dengan action maka jadilah Hesitant iaitu ragu-ragu atau teragak-agak. Jika action tanpa plan maka terjadilah Impulsive iaitu mengejutkan atau tindakan yang tidak diduga. Jika plan diikuti dengan action maka terhasilnya Strategic. Terhasilnya strategic action.

Selepas memahamkan maksut lakaran ms 176 dan 177 itu, saya terus bersemangat untuk memulakan pendakian.
walaupun mengambil masa satu jam 15 minit yang biasanya setahun lebih sebelum ini saya boleh tamatkan pendakian dalam mada 45 minit. Tidak mengapa.... tulisan Jessica berjaya menguatkan semangat saya. Inilah untungnya jika kita membaca.

No comments:

Post a Comment