nuff

Monday, July 30, 2012

Dari PPD Maran menghilir ke PPD Pekan Pula

Pegawai Pelajaran Daerah Pekan

Saya belum terasa puas di Maran, baru satu tahun empat bulan berpindah pula ke Pekan mulai 2 November 2008, dapat naik gred DG52 kira bolehlah.  Beberapa hari selepas bertukar ke Pekan, saya bertemu dengan tuan haji Murad Jalil dari Jabatan Pelajaran Pahang. Tuan Haji Murad berkata, “Awak ini untung sabut timbul, inilah peluang awak, buat kerja elok-elok, tapak molek tu, tetapi silap hari bulan tenggelam di kuala.” Sangat tajam bacaan haji Murad dan saya faham yang tersirat.


            Saya menjalankan tugas yang pertama iaitu melawat sebuah sekolah rendah di kawasan Paloh Hinai/Chini. Sekolah ini terpencil di darat tetapi ada kemudahan jalan raya. Saya sampai di sekolah itu hampir tengah hari. Staf yang ada hanya pembantu tadbir dan jaga sahaja. Guru Besar bercuti rupanya. Saya melawat sekitar sekolah yang tiada penghuni, ketika itu cuti akhir tahun.  Perut mula terasa lapar tetapi tiada kedai makan dalam kampung ini. Saya nampak ada sepohon pokok kelapa yang rindang dalam pagar sekolah. Saya minta jaga kaitkan buah kelapa muda. Tengah hari itu hidangan saya ialah kelapa muda. Hari ini saya hanya dapat gambaran sebuah sekolah yang sunyi sepi. Hajat saya untuk berjumpa Guru Besar tidak tercapai. Melihat kepada keputusan peperiksaan UPSR dan keadaan sekolah yang hambar, saya fikir perlu ada tindakan. Tempat yang jauh seperti ini memerlukan pemimpin yang kuat stamina. Kalau kita duduk terlalu lama di suatu tempat, hingga kita terikut-ikut pula dengan persekitaran yang tidak maju itu maka kita elok beredar ke tempat lain pula. Masyarakat kampong hari ini sudah nampak kepentingan pendidikan. Jika terdapat sesuatu yang tidak kena, mereka berani melapor kepada pihak atasan. Kita mesti peka terhadap kehendak masyarakat. Mereka mahu khidmat yang terbaik. Sebaliknya jika kita boleh mengubah hingga semakin maju, kita boleh bertahan di tempat itu.   


            Sewaktu jadi pengetua di ABS Temerloh, saya dapati ada 13 orang pelajar yang masuk tingkatan satu tidak pandai membaca. Kini saya mahu tahu berapa orang pelajar yang naik tingkatan satu dalam daerah Pekan yang tidak pandai membaca? Setelah dijalankan tapisan, seramai 34 orang dari tujuh sekolah (SMK Nenasi, SMK Abdullah, SMK Pekan, SMK Peramu Jaya, SMK Mahmud Mat, SMK Indera Shahbandar dan SMK Ubai) tidak boleh membaca. Ini baru tujuh sekolah dalam daerah Pekan. Masih ada lima sekolah lagi yang belum diusik. Saya mengarahkan supaya diadakan program membaca secara intensif selama empat hari. Pasukan guru yang membimbing dari sekolah rendah. Hasilnya banyak kemajuan, kalau diulangi lagi pasti boleh. Selepas itu saya meminta panatia sekolah masing-masing mengadakan tindakan susulan. Saya dapati SMK Pekan berjaya mengadakan usaha pemulihan lanjutan, memang nampak kemajuan. Kalau dikira secara purata, bilangan pelajar yang tidak boleh membaca naik ke tingkatan satu di daerah ini dianggarkan 58 orang. Kalau dikumpulkan boleh dapat dua kelas.


            Saya masih ingat pada pertengahan tahun 2009, satu perjumpaan Tan Sri Alimuddin bin Mohd Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia dengan pegawai kanan Kementerian Pelajaran di Putra Jaya, saya dijemput sekali mengikutinya. KPPM memberi syarahan mengupas selogan bertajuk, “Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan” . Ini adalah satu agenda penting yang diilhamkan oleh YAB Dato’Sri Mohd Najib, Perdana Menteri Malaysia. Saya berasa bangga kerana KPPM telah mengambil tindakan pantas menyokong agenda Perdana Menteri itu. Selepas sesi ucapan, KPPM membuka sesi pandangan balas daripada hadirin. Selepas beberapa saat, nampak masih tiada yang memberi reaksi, saya memberanikan diri memberi pandangan. Saya bawa isu pelajar yang naik tingkatan satu tetapi masih belum pandai membaca. Adakah ini bukti kita mengutamakan pencapaian? Kalau dalam daerah Pekan terdapat 58 orang, maka seluruh Malaysia tentulah dianggarkan 9570 orang (58 x 11 daerah x 15 negeri ). Jika sebuah sekolah ada 600 orang pelajar, bermakna di Malaysia ini ada 16 buah sekolah menghimpunkan anak remaja yang tidak pandai membaca. Satu angka yang sangat besar. Ini adalah bukti kita pendidik tidak mengutamakan masa depan murid. Kita memandang remeh isu ini. Apakah tindakan kita? Apakah rancangan kita? Saya ceritakan tindakan awal yang telah dilakukan oleh kami di daerah Pekan. Tindakan itu sebenarnya tidak memadai. Selepas mendengar hujah saya itu, KPPM mengucapkan terima kasih. Seterusnya KPPM menyerahkan kepada PPD mengambil tindakan masing-masing. Saya berharap Kementerian Pelajaran ambil berat fenomena ini agar guru tidak diperlekehkan. Tindakan kerajaan pada awal tahun 2011, mewujudkan program LINUS adalah satu tindakan yang tepat. Tindakan pemulihan lebih awal tanpa menunggu hingga melarat ke sekolah menengah


Tugas utama PPD ialah bercakap. Saya selalu diundang ke sekolah merasmikan majlis. Selalunya tetamu yang mengikuti ucapan saya ialah kumpulan guru dan ibu bapa. Tempoh masa berucap terhad tidak lebih dua jam.




Tugas utama PPD ialah bercakap. Saya selalu diundang ke sekolah merasmikan majlis. Selalunya tetamu yang mengikuti ucapan saya ialah kumpulan guru dan ibu bapa. Tempoh masa berucap terhad tidak lebih dua jam. Terlalu banyak perkara yang hendak disampaikan dalam masa yang terhad itu. Saya mendapat satu idea untuk menulis sebuku bertajuk WATAK PENDIDIK IV yang akan menjadi rujukan guru. Plot buku ini banyak bentuk pengkisahan cerita guru yang mendidik saya sejak di sekolah rendah. Saya sebenarnya sangat beruntung dapat dididik oleh guru yang penyayang dan gigih. Saya mahu guru hari ini tahu walaupun saya anak kampong yang susah tetapi melalui pendidikan saya berjaya melepaskan diri dari kesusahan itu dan mendapat pekerjaan yang mulia. Saya berharap guru meniru amalan baik guru-guru saya itu. Buku WATAK PENDIDIK ini dicetak empat kali, jumlahnya 6000 naskah telah sampai ke tangan guru. Berdasarkan jumlah naskah yang banyak itu, buku ini ada daya tarikan yang tersendiri. Inilah cara saya mempelbagaikan komunikasi dengan guru di daerah Pekan ini.


Ingatan saya kepada Sekolah Kebangsaan Kota Perdana sangat mendalam. Nama sahaja kota tetapi terletak di dalam kampung yang jarahnya dari bandar Pekan lebih 60 kilometer.  Muridnya bercampur orang Asli dan Melayu. Budak Asli kebanyakannya dari kampung Sawar Batu dan Simpai. Mereka berulang alik ke sekolah menaiki lori melalui perjalanan yang sukar, turun naik bukit, meredah kebun sawit, melalui hutan dan merentas paya. Kalau musim panas berdebu, habis rambut mereka jadi merah. Kalau hujan, berselut dan kadang-kadang terus terkandas. Masa perjalanan dari rumah ke sekolah hampir dua jam.Jika mahu pergi ke sekolah kena turun dari rumah jam 5 pagi, naik lori macam “reban bergerak” berasak-asak. Bila masuk ke sekolah banyak memandang mereka dengan jijik. Saya sangat faham perasaan mereka ketika itu. Encik Mustafar bin Awang Kecil sangat menyedari msalah yang dihadapi lalu menyuruh mereka mandi dan pakai pakaian sekolah yang bersih. Namun begitu kadar tidak hadir ke sekolah sangat tinggi. Encik Mustafar memang penyayang orangnya, kira-kira sebulan sebelum peperiksaan budak Asli darjah enam dari kampung Sawar Batu dibawa duduk di rumahnya untuk memudahkan mereka menghadiri kelas tambahan. Isteri GB ini mengajar budak-budak itu menjaga kebersihan diri dan mengajar mereka membasuh pakaian. Berkat kegigihan Guru Besar dan guru sekolah ini, ramai budak Asli yang lulus UPSR. Budak-budak dari Kampung Simpai tidak lama lagi akan bersekolah di kampungnya kerana SK Kampung Simpai hampir siap dibina. Saya telah mengemukakan permohonan agar sebuah sekolah baru dibina juga di Kampung Sawar Batu.


            PPD Pekan sejak beberapa tahun lalu berhajat mahu menyertai acara berakit menghilir sungai Pahang tetapi sentiasa tidak menjadi kenyataan. Dalam bulan Mei 2009 kami berjaya menyertai aktiviti berakit dari Temerloh hingga ke Pekan. Pasukan kami terdiri dari dua kumpulan. Kumpulan pertama seramai enam orang yang menaiki rakit. Mereka ini mestilah pandai berenang. Rakit kami dihiasi rotan, buluh dan atap daun hutan. Kami dihadiahkan pengayuh yang diusahakan oleh orang Asli dari kampong Runcang. Satu kumpulan lagi bergerak di darat sebagai pasukan pembantu. Pasukan ini membawa peralatan berkhemah dan sumber makanan. Saya mengikuti pasukan berakit dari Kuala Semantan ke Kuala Bera. Saya berkayuh bersama-sama lima orang rakan sepasukan. Kami rasa sangat letih berkayuh selama enam jam yang mencabar mengendalikan rakit yang menghilir mengikut arus. Kami perlu mempastikan rakit tidak melentang dan pastikan tidak melanggar tebing atau rakit pasukan orang lain. Setelah bertungkus lumus selama satu minggu akhirnya kami sampai di Pekan dengan jayanya. Walaupun kulit dan muka lebam disinari mata hari tetapi kami terasa puas atas kejayaan teamwork itu.


            Bilangan pelajar dari kalangan anak orang Asli di daerah Pekan hampir 15%. Kebanyakan mereka tinggal di kelompok Paloh Hinai, Chini dan kawasan Nenasi. Saya dapati ramai murid dari kalangan mereka yang tidak pandai membaca dan mengira. Saya berpakat dengan pengetua SMK Ahmad dan SMK Chini untuk menganjurkan program pemulihan membaca yang akan dilaksanakan oleh pelajar tingkatan enam. Projek ini dijadikan program khidmat masyarakat pelajar tingkatan enam sekolah tersebut. Murid Asli yang mengikuti progam sangat seronok, ramai yang bertanya, “Abang datanglah lagi ajar kami.” Saya lihat kanak-kanak ini suka belajar dari abang dan kakak yang pandai mengambil hati mereka. Saya nampak program begini elok diteruskan.


            Daerah Pekan sebenarkan ada banyak keistemewaan yang perlu dieksploitasi.  Sekolah Menengah Kebangsaan Ahmad terdiri dari pelajar yang pandai, kami gunakan kebolehan mereka dalam Matematik memberi bimbingan kepada murid tahun enam di SK Ahmad. Kami adakan program bimbingan murid SK Seri Makmur. Murid-murid sekolah rendah memang suka belajar dengan abang dan kakak ini. Saya mengucapkan terima kasih kepada cikgu Fazliaton dan puan Dalijatonseha yang menguruskan program ini. Pelajar Sekolah Sains Sultan Haji Ahmad Shah juga membantu kami memberi bimbingan kepada murid tahun enam sekolah-sekolah di kelompok Peramu. Yang penting di sini kita wujudkan jalinan antara pengetua dan guru besar sekolah-sekolah berkenaan.


            Puncak kejayaan team building sewaktu bertugas di PPD Pekan ialah bila mana pasukan saya bersama tujuh orang rakan setugas berjaya menjejak kaki di puncak Gunung Kinabalu pada 27 Julai 2010. Kejayaan ini sebenarnya melalui latihan fizikal dan mental yang berterusan berbulan-bulan. Kami selalu berlatih mendaki Bukit Pelindung, Gunung Berembun dan Gunung Brinchang beberapa kali. Sewaktu kami mendaki Bukit Pelindung, ramai rakan sepajabat ikut serta menjadikan aktiviti mendaki ini semakin popular di kalangan staf PPD Pekan.


            Dalam kesibukan tugas harian tiba-tiba saya didatangi satu permohonan dari Jabatan Pelajaran Negeri Pahang. Pihak JPNP meminta saya mewakili negeri untuk membentangkan satu kertas kerja dalam Seminar Pendidikan Matematik Kebangsaan dianjurkan oleh Fakulti Pendidikan Universiti Malaya. Saya minta pihak JPNP memberi peluang kepada guru cemerlang matematik di negeri ini. Pihak JPNP kata tiada siapa yang sanggup. Wah kalau saya tolak, malulah negeri Pahang tiada wakil. Lalu saya memberanikan diri untuk ambil tanggungjawab itu. Saya memilih tajuk “Budak Bermain Kotak.” Setelah berjaya menyiapkan sinopsisnya lebih kurang 150 perkataan, terus e-mailkan kepada Dekan Fakulti Pendidikan UM itu. Selang 20 minit saya mendapat balasan menyatakan kertas kerja saya terpilih untuk pembentangan dalam seminar itu nanti. Kertas kerja saya lebih bercorak aktiviti hand’s on to maind’s on. Daripada aktiviti melipat kertas langkah demi langkah, hinggalah terbentuknya sebuah kotak. Selepas itu penyiasatan tentang ukuran birai kotak itu hinggalah terbentuknya satu rumus R/L = √2, di mana R ialah jumlah panjang sempadan birai kotak dan L ialah lebar asal kertas sebelum dilipat. Kertas kerja ini cuba mencabar peserta seminar bagaimana rumus R/L= √2 itu diperolehi? Syukur alhamdulilah saya berjaya menyampaikan pembentangkan kertas kerja itu dengan jayanya.
 

            Satu tahun tujuh bulan berada di daerah Pekan. Satu ruang masa yang cukup selesa bagi saya melawat semua sekolah, ada di antaranya berkali-kali. Saya boleh bayangkan siapa dan watak guru besar atau pengetua setiap sekolah itu. Misalnya di bucu tenggara, SK Mercung Jaya, ketuanya cikgu Malik. Di bucu timur laut pula SK Serandu, ketuanya ialah ustaz Shafie. Di bucu barat laut pula SK Seri Makmur, ketuanya ialah cikgu Abdul Raman yang menggantikan cikgu Jamal yang bertukar ke SK Tanjung Medang. Di bucu barat daya pula SK Tasik Chini, ketuanya ialah Aked Huat yang sangat arif dengan gelagat masyarakat orang Asli. Saya boleh mengingati sekolah mengikut jajaran sungai, jalan raya atau pantai. Saya beri contoh misalnya dari jambatan Paloh Hinai ke Pramu menyusur sungai Pahang bermula dari SK Pulau Manis. Cikgu Hamdan adalah Guru Besarnya. Sebelah hilirnya SK Pulau Rusa, cikgu Razak adalah ketuanya. Kehilir lagi ialah SK Ganchong diketuai oleh puan Rahmah. Beberapa kilometer ke hilir, kita akan jumpa SK Pahang Tua. Guru Besarnya ialah cikgu Zakaria. Akhir sekali ialah SK Langgar yang dikemudi oleh cikgu Abdullah. Kelompok Chini terdiri dari SK Chini 2, SK Chini 1&4, SK Chini 3&5, SMK Chini, SMK Chini 2, SK Chini Timur 1, SK Chini Timur 2 dan SMK Chini Timur. Guru Besar atau Pengetuanya ialah cikgu Azmi, cikgu Nasa, cikgu hj Ghani, cikgu Razak, cikgu Azmi, cikgu Mat Zain, cikgu Radzi dan cikgu Asruddin. Kalau mahu menyatakan semuanya habis beberapa muka surat. Pendek kata tiada satu sekolah pun yang terpinggir. Saya boleh menyatakan semua sekolah dan siapa ketuanya dengan pantas. Malah nombor telefon bimbit mereka saya simpan dalam handfon saya. Bila timbul sesuatu isu atau perkara penting saya terus menghubungi mereka.  
 

            Saya berasa sudah sampai ke kemuncak kerjaya. Ada kalanya saya berulang alik dari Kampung Sentosa, Maran. Perjalanannya 120km setiap pagi. Bila saya kira duit minyak dan belanja hangus dalam perjalanan, wang gaji saya hanya tinggal 60% sahaja. Amaun ini sama dengan duit pencen bulanan. Kalau pencen, duduk sahaja boleh dapat 60% dari gaji sekarang. Jauh lebih untung kalau saya bersara! Kalau bersara saya boleh duduk goyang kaki dapat seperti sekarang. Maka saya buat keputusan mahu bersara pilihan, lalu ambil tindakan menghantar surat permohonan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Pengarah Pelajaran Negeri Pahang. Saya dipanggil oleh Dato’ Pengarah bertanya adakah saya benar-benar mahu bersara awal? Saya katakan ya. Beberapa minggu selepas itu Dato’ Azmi, mantan pengarah datang ke pejabat saya. Kami berbincang fasal peluang menyambung pelajaran selepas SPM bagi budak-budak miskin luar bandar. Tiba-tiba Nordin beritahu Dato’Azmi bahawa saya telah buat permohonan bersara awal. Terus sahaja Dato’Azmi kata tak perlu bersara sekarang, teruskan khidmat. Saya beritahu memang sudah fikir dan buat kira-kira maka saya pilih untuk bersara awal. Beberapa hari kemudian saya menerima panggilan telefon dari Dato’Azmi, beliau meminta saya menarik balik cadangan bercuti awal.

Saya tanya Dato’, “Mengapanya?”

Dato’ Azmi balas, “Kita perlukan awak, tarik baliklah cadangan bersara awal itu.”

Saya beri respon, “Nantilah saya fikirkan.”

Puas juga saya merenung maksud kata-kata mentor saya itu. Saya berbincang dengan isteri dan kawan. Saya buat pertimbangan setelah mengambil kira pandangan mereka. Akhirnya saya tarik balik hasrat mahu bersara awal itu. Selepas itu saya menghubungi Dato’Azmi mengatakan saya telah buat keputusan tarik balik hasrat bersara awal itu. Beliau mengucapkan terima kasih atas keputusan saya itu.


Tanggal 12 Julai 2010, jam 8.08 pagi, saya menerima satu  panggilan dari Dato’Aziz, Pengarah Pelajaran Pahang. Dato’ Aziz berkata sesuatu kepada saya, “Tahniah, encik Yahya dilantik Timbalan Pengarah mulai 10 Julai 2010, sila datang ke pejabat hari ini lapor diri dan ambil surat.” Saya tergamam mendengar kata-kata itu.


            Selamat tinggal Pekan. Terima kasih kepada teman-teman sepejabat di PPD Pekan. Anda semua telah memberikan komitmen yang padu dalam kerja dan memberi kerja sama penuh kepada saya. Saya teringat kepada kata-kata Tuan Haji Murad, rupanya saya dapat menimbulkan diri seperti sabut apabila dilempar ke sungai. Ini semua adalah kerja Allah Subha-nahuwa-taala.






4 comments:

Anonymous said...

Satu blog yang jujur, informatif dan yang penting masih tidak lari dari mengajar......... Saya banyak mendapat pelajaran darinya. Tqvm tuan, teruskan menulis walaupun kelihatan tuan terlalu sibuk.....insyallah!

Adi,33 lrg 12, Inderapura .

Yahya Zainal Abidin said...

Terima kasih Adi.
Tak tahau fasal apa tiba-tiba saya suka menulis, tetapi saya menulis dari pengalaman yang saya tempuh sahaja.

Anonymous said...

..terima kasih...

Haslina said...

Salam, saya masih ingat cikgu Fazliaton dan Cikgu Dalijatonseha. Cikgu Naemah yang pernah jadi housemate mereka (dan Cikgu AnnZuleedia) telah lama meninggal dunia.

Post a Comment