nuff

Friday, July 27, 2012

Dari PPD Kuantan ke PPD Maran pula.

Pegawai Pelajaran Daerah Maran


Elok saya terangkan mengapa saya pindah ke Maran sebagai Pegawai Pelajaran Daerah. Isteri saya yang bercuti hampir setahun setengah diperiksa oleh tiga orang doktor pakar. Mereka membuat ujian percakapan dan ingatan, keputusannya 100% pulih. Selepas itu ujian berjalan, juga pulih kerana boleh berjalan tanpa bantuan tungkat. Namun begitu langkahnya lambat dan kurang teratur, nampak terdengkat sedikit. Peha kirinya terasa sakit sewaktu melangkah. Doktor tidak membenarkan cuti sakit disambung lagi. Doktor kata bekerja lebih baik. Doktor kata berjumpa kawan dan anak murid merupakan terapi. Doktor memberitahu bahawa isteri saya perlu bertugas di sekolah lamanya, SK Sntosa. Saya bersyukur kehadrat Allah SWT kerana menyembuhkan isteri saya. Isteri saya memulakan tugas pada pertengahan Mei 2007. Kini saya terpaksa berulang-alik ke Kuantan sejauh 85 kilometer setiap hari. Tiba-tiba kerusi Pegawai Pelajaran Daerah Maran kosong kerana hjh Maimunah Taib dinaikkan pangkat ke Jabatan Pelajaran Pahang sebagai Ketua Sektor Peperiksaan dan Penilaian. Inilah peluang terbaik untuk saya ketika ini. Saya terus mengemukakan permohonan pertukaran kepada Dato’ Pengarah. Kira-kira sebulan kemudian apa yang saya hajati tercapai, syukur alhamdullah. Ramai juga rakan dan pemerhati tertanya-tanya mengapa terjadi begini? Saya tidak kisah apa andaian orang terhadap saya. Yang penting saya dapat terus jalankan tugas dan selesa bersama isteri. Mulai 1 Julai 2007 saya memulakan tugas sebagai Pegawai Pelajaran Daerah Maran.

 
            Melawat sekolah adalah keutamaan saya. Oleh kerana saya datang menyergah, nasiblah ada kalanya GB atau pengetua tiada di sekolah. Semua sekolah dalam daerah Maran sebanyak 69 buah itu sempat saya lawat sekurang-kurangnya sekali. Sewaktu melawat sekolah, tempat utama yang saya jenguk ialah bilik darjah. Saya berpeluang melihat guru mengajar dan murid belajar. Ada satu sekolah yang saya lawati, waktu itu masih ada masa 10 minit lagi tetapi kelas darjah enam sudah tiada murid. Saya tanya GB, mana pergi murid kelas ini? Beliau membalas, “Ini kelas darjah enam yang terakhir, budak dah balik.” Saya terkejut besar dengan jawapan itu. Lalu saya membalas, “Budak dahlah lemah, masa belajar dikurangkan pula, makin corotlah mereka.” Saya diiringi oleh GB meneruskan perjalanan ke hadapan, waktu itu masa belajar masih ada lima minit lagi. Murid kelihatan masih tekun mengikuti pengajaran gurunya. Dua suasana yang berbeza, sewaktu budak kelas top belajar, murid yang teruk di kelas hujung telah mengikuti acara bebas tanpa kawlan guru. Aduh di tahap manakah maruah kita? Seminggu kemudian saya datang lagi tetapi kali ini saya memberi syarahan kepada semua guru sekolah ini.

 
            Ada kalanya saya terasa perit juga berada di Maran ini. Waktu di Kuantan dulu tidak begini. Ada kalanya saya terpaksa menukarkan guru ke sekolah lain kerana berbagai sebab, antaranya kerana guru berlebihan. Ramai yang protes tidak mahu tukar, mereka mengadu kepada Yang Berhormat Wakil Rakyat. Ada kalanya YB telefon saya, kadang-kadang saya terima surat minta pertukaran itu dibatalkan. Inilah yang memeningkan saya, cikgu di Maran ini manja sangat dengan YB rupanya. Sewaktu di Kuantan dulu memang tak pernah YB ganggu keputusan saya. Saya terpaksa terangkan kepada YB mengapa guru itu ditukarkan. Suasana ini kadang-kadang menjadi hangat sekejap, tetapi kami akhirnya baik semula, macam carik-carik bulu ayam akhirnya bercantum semula. Akhirnya YB YB itu semakin kurang mengganggu keputusan saya sebab mereka mulai faham apa yang sedang saya perjuangkan. Lagi pun semua YB di Maran ini saudara mara saya belaka. YB bekerja membela rakyat, saya bekerja untuk memajukan pendidikan anak-anak. Akhirnya saya mendapat sokongan penuh YB.

 
            Saya fikir menemui pemimpin sekolah dan memberi nasihat kepada mereka masih belum berkesan. Saya mengambil pendekatan baru iaitu mengarang buku yang memasukkan apa yang menjadi perjuangan utama. Saya berjaya menulis sebuah buku bertajuk “Small Win and BIG JUMP”. Buku ini berteraskan corak kepimpinan dan penerapan budaya membaca. Saya edarkan secara percuma kepada semua guru besar dan pengetua daerah Maran. Inilah tindakan inovatif saya untuk memantapkan kepimpinan sekolah ke arah kepimpinan instruksional.



Saya menerbitkan buku “Small win and BIG JUMP” khusus ditujukan kepada Pengetua dan Guru Besar daerah Maran. Menulis dan membaca adalah satu kaedah komunikasi yang baru saya teroka. Saya berharap idea saya boleh sampai melalui pembacaan.Saya meneragkan konsep “Small win and Big Jump”, Kepimpinan Penentu Kejayaan, Diari Seorang Pengetua, Aktiviti Membaca Di Sekolah, Nostalgia Guru Penolong Kana, Bagaimana mahu meneruskan kecemerlangan UPSR?, Memacu Kecemerlangan PMR, Pesanan Yang Perlu Dipatuhi dan Cabaran Minda.

            Saya dikejutkan oleh sepucuk surat daripada penjaga yang mewakili PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Jaya. Kandungan surat itu menyatakan kekesalan kerana bekalan air ke sekolah itu kerap kali tiada, kalau ada pun sangat perlahan dan sekejap pula. Ada kalanya sampai berminggu-minggu tiada bekalan air. Fenomena ini berlaku sejak beberapa tahun yang lalu. Penulis mengugut akan membawa pemberita akhbar ke sekolah jika tindakan tidak diambil dalam tempoh dua minggu. Kumpulan yang paling menderita ialah guru yang menginap di rumah guru. Sebab itulah kebanyakan rumah guru di situ kosong tiada penghuni, ini adalah satu pembaziran. Saya ambil langkah turun padang serta merta memeriksa tandas sekolah, didapati berbau hancing. Pengusaha kantin tidak boleh memasak di dapur kerana tiada air. Mereka bawa makanan yang telah di masak di luar dan bawa air untuk minum. Komplen penjaga itu adalah benar. Saya bersama Zainuri terus ke pejabat JBA Maran bertanya mengapa boleh jadi begini? Pihak JBA Maran mengatakan urusan air di sekolah itu di bawah urusan JBA daerah Kuantan. Mereka memberi maklumat berguna iaitu air untuk penduduk kampong Paya Bungur datangnya dari Pam di Sungai Lepar. Satu lagi maklumat berguna ialah sejak Pusat Latihan Khidmat Negara di Lepar, bekalan air ke kampong Paya Bungur terjejas teruk. Pihak penduduk kampong juga mengadu kepada Tok Penghulu. Rupanya baru saya tahu bahawa kekuatan pam menyedut air tetap seperti dulu tetapi penggunanya bertambah berlipat kali ganda. Saya mengadu masalah air ini kepada Dato’ Pengarah agar dapat diketangahkan sewaktu mesyuarat tindakan negeri. Saya juga beritahu bahawa, “Kita kesuntukan masa.”  Saya mohon Pengarah menghubungi Jabatan Bekalan Air Negeri untuk mengambil tindakan segera. Tidak sampai dua minggu terjadilah pesta air di SMK Seri Jaya. Kalau dulu paip pecah atau bocor tidak diketahui, kini baru tahu banyak tempat berlaku kebocoran. Masalah baru ialah membaik pulih paip yang pecah. Pihak sekolah mengucapkan terima kasih kerana masalah yang berlarutan bertahun-tahun dapat diselesaikan dalam masa dua minggu sahaja. Ini semua kerana dua pucuk surat. Surat pertama dari ibu bapa dan yang kedua surat saya kepada Dato Pengarah. Terima kasih kepada ibu bapa yang berani kerana benar.

 
Saya mengamalkan kaedah pengurusan yang mudah. Banyak tindakan saya berdasarkan pengalaman yang saya lalui. Bila saya memantau sekolah menengah, banyak sekolah menghadapi kes ponteng kelas tetapi tiada rekod, lebih teruk lagi tiada tindakan pembetulan. Sewaktu jadi pengetua di ABS dulu, saya gunakan Buku Kawalan Kelas sebagai pengawal yang berkesan. BKK itu mesti disemak setiap hari oleh Guru Penolong Kanan HEM dan saya sendiri. Sewaktu jadi PPD Kuantan, saya dapati SMK Air Putih juga menggunakan BKK secara berkesan malah lebih bagus dari apa yang saya laksanakan di ABS dulu. Apabila bercakap kepada pengetua daerah Maran, saya tunjukkan Buku Kawalan Kelas SMK Abu Bakar Temerloh dan SMK Air Putih Kuantan sebagai contoh untuk mereka amalkan di sekolah masing-masing.  

 
Saya mengajak encik Ramli Yahya melawat asrama pada waktu malam pada musim peperiksaan SPM dan STPM. Saya lihat bilik asrama lelaki lintang pukang, berbau hapak dan banyak sisa makanan. Kucing juga duduk sekali menandakan ada makanan kucing di dalam bilik tidur. Pelajar tidak makan di dewan makan sebaliknya mereka angkut makan ke bilik tidur. Saya mengarahkan pengetua membetulkan keadaan yang berkecamuk itu. Jika dibiarkan boleh mendatangkan penyakit. Di samping itu saya meminta pengetua menyusun jadual makan agar ada makanan tambahan. Saya minta pengetua mengatur jadual tugas guru agar penyeliaan berjalan terus hingga hari terakhir. Saya sangat arif dengan perangai penghuni asrama. Saya meneruskan lawatan ke semua asrama, rupanya mereka telah tahu saya telah menggempur satu asrama, kesannya semua asrama kelihatan kemas teratur.
Hari guru daerah Maran di SMK Desa Jaya tahun 2008 kami sambut dengan meriah sekali. Pada sebelah pagi tiga kumpulan besar melakukan tugas masing-masing. Satu kumpulan di SK Desa Jaya menumbang, melapah dan memasak lauk, sayur dan nasi. Sungguh padu gandingan mereka. Ketuanya sudah tentu Tuan Haji Abu Hasan bin Kasan. Satu kumpulan lagi berhimpun di dewan SMK Jengka Pusat 2. Kumpulan GPK sekolah menengah membentangkan hasil kajian tindakan mereka. Kumpulan guru sekolah rendah berkursus di SK Jengka Pusat. Kira-kira jam 11 pagi semua kumpulan berhimpun di Dewan SMK Desa Jaya, penuh sesak dewan hingga ramai yang berada di luar dewan. Tokoh perasmi ialah Tuan Haji Abdul Hamid bin Bakar, Timbalan Pengarah. Beliau sangat gembira melihat kehadiran guru yang begini ramai. Cikgu Hamzah bin Mohamed pula diumumkan sebagai tokoh guru daerah. Tahniah cikgu Hamzah, ucapan masih bersemangat, darah guru tetap mengalir segar. Terima kasih kepada semua yang menjayakan Hari Guru kita kali ini. Anda semualah yang membuat majlis kita meriah.

            Satu ingatan yang paling istemewa ialah bila saya diundang menyaksikan majlis berkaitan membaca buku di sekolah-sekolah rendah. Misalnya SK Bandar Pusat Dua mengadakan majlis lakunan oleh murid-murid tahun lima. Mereka melakonkan watak-watak dalam buku cerita yang mereka baca. Malam itu penuh sesak dengan kehadiran ibu bapa. SK Jengka Sembilan pula mengadakan majlis menyoal murid tentang hasil bacaan buku cerita. Ibu bapa yang menyoal. Tuan Haji Ibrahim, GPK mengatakan seorang bapa mengalirkan air mata melihat anaknya boleh menjawab soalan menandakan anaknya sudah boleh faham apa yang dibacanya. Pada malam itu tuan pengurus Felda turut memberi syarahan motivasi kepada murid dan ibubapa. Saya kagum dengan kehebatan tuan pengurus memanaskan suasana malam. Majlis di SK Jengka Tujuh juga hebat. Penglibatan komuniti sangat positif. Murid membuat persembahan hasil pembacaan mereka. Saya lihat encik Bakaruddin bersama-sama gurunya begitu seronok sekali bila majlis yang diadakan mendapat sambutan yang meriah. Ada banyak lagi cerita menarik dari sekolah yang saya hadir. Semua sekolah rendah di Maran mengadakan majlis berkaitan membaca buku. Kami pegawai dari PPD berpecah hadir ke sekolah melihat sendiri kemeriahan majlis. Perasmi majlis ditetapkan dirasmi oleh tokoh setempat misalnya ketua kampong atau pengurus atau pengerusi PIBG. Kesimpulan yang saya dapat ialah ibubapa dan komuniti sangat menyokong majlis berkaitan dengan buku ini. Ini adalah satu peluang yang perlu dieksploitasi secara berterusan.
 
            Saya memperkenalkan aktiviti membaca pada waktu awal pagi selama 10 hingga 20 minit. Ada berbagai nama seperti Perhimpunan Senyap, Jom Membaca dan macam-macam lagi. Selepas membaca guru menjemput beberapa orang menceritakan apa yang dibaca tanpa melihat buku. Sewaktu aktiviti berjalan guru dan Guru Besar hadir sekali. Guru berada dalam kumpulan kecil murid-murid. Ada sekolah menyediakan tikar, murid duduk dalam kelompok di atas tikar. Saya lihat jika program ini dapat diteruskan misalnya sekali seminggu, ia akan memberi kesan besar terhadap minat membaca. Saya perhatikan SK Sentosa, SK Bukit Tajau, SK Pesagi, SK Keramat dan beberapa buah lagi sentiasa berjaya melaksanakan program membaca waktu pagi ini secara berterusan. Kejayaan program ini bergantung sepenuhnya kepada komitmen Guru Besar. Kepimpinan melalui teladan ketua adalah teras kejayaan program ini. Tepuk dada tanya selera. Kejayaan program ini tidak boleh dilihat dalam masa yang singkat, malah bertahun-tahun kemudian. Saya mahu melihat aktiviti membaca ini terus disuburkan. Inilah satu jalan yang boleh melahirkan modal insan yang hebat.

            Saya lihat pencapaian UPSR daerah Maran semakin baik hingga berjaya memintas Kuantan yang sentiasa mengagungkan moto “Kuantan Sentiasa Di Hadapan”. Ada banyak sebab mengapa Maran berjaya merampas kedudukan yang pertama. Satu daripada sebabnya ialah pakatan yang erat guru besar dalam kelompok. Dalam daerah Maran diwujudkan Kelompok Luit, Kelompok Chenor, Kelompok Jempol dan Kelompok Jengka. Aktiviti kelompok yang paling berjaya ialah pemantauan pengajaran oleh guru besar dalam kelompok. Mereka menyusun sendiri jadual dan melaksanakan pemantauan. Yang bagusnya mereka tidak membuat tuntutan perjalanan dan makan kepada PPD. Kalau mengharapkan tuntutan dari PPD memang tidak diluluskan kerana belanjanya besar. Mereka juga mengadakan program kelas tambahan berpusat untuk kecemerlangan Bahasa Inggeris. Murid terpilih berkumpul di suatu sekolah, guru yang membimbing datangnya kelompok tersebut. Perancangannya memang bagus tetapi bila dilaksanakan banyak masalah. Ada kalanya guru tidak hadir dan penyeliaan yang lemah. Saya kerap kali memantau perjalanan kelas tersebut pada hari Sabtu, memang banyak masalah. Jarang sekali bertemu dengan guru besar, mereka kurang turun padang. Saya boleh katakan komitmen  yang agak kurang. Program ini patut disemak semula atau dibatalkan terus.
      

   

Membaca buku Raising Boys ini banyak memberi kesedaran tentang gelagat dan halangan yang dihadapi oleh pelajar lelaki menghadapi kehidupan social dan alam persekolahannya. Pelajar lelaki selalu dikaitkan kemerosotan dalam belajar dan masalah displin. Bila saya baca buku ini, banyak yang saya faham tentang anak lelaki. Saya fikir pengetua sekolah patut baca dan bahaskan buku ini. Saya beri tugasan kepada sepuluh orang pengetua, satu bab seorang. Kemuncaknya mereka mengadakan sesi pembentangan, semua pengetua mengikutinya. Saya harap buku ini akan terus dibaca oleh guru.


            Sewaktu memegang jawatan pengetua di ABS Temerloh, saya menyediakan kertas jawapan objektif OMR dan mesin memeriksa jawapan objektif. Kertas jawapan diperiksa dengan pantas dan dapat melihat analisis jawapan. Kini saya menyediakan mesin pengimbas itu di beberapa buah sekolah. Kemudahan itu boleh dikongsikan bersama sekolah berdekatan. Saya mahu melihat analisis jawapan objektif calon ikut kelompok. Saya meneliti jawapan Sains kelompok Jengka. Calonnya lebih 500 orang. Saya dapati satu soalan itu jawapan betul tidak sampai 10%. Kebanyakan calon memilih jawapan A yang salah. Mereka menjawab ikut logik bukan berdasarkan dari pengalaman memerhati  eksprimen. Saya terus merujuk kepada hjh Saimah, penolong PPD Sains dan Matematik. Beliau kata murid tiada kemahiran proses sains bagi soalan tersebut. Solan ini berkaitan dengan litar elektrik yang mengandungi dua mentol dan suis yang dipasang secara selari. Bila satu suis ditutup, apa jadi kepada nyalaan mentol yang satu lagi? Ramai yang menjawab nyalaan lebih cerah. Ikut logic, arus eletik bertumpu pada satu wayer sahaja, tentulah menyebabkan nyalaan lebih cerah. Sebenarnya nyalaan tetap seperti asal. Kesimpulan yang kami dapat ialah ramai guru tidak membuat demonstrasi kepada murid atau guru tidak menyediakan eksprimen. Dapatan ini menjadi modal saya ketika bercakap kepada guru untuk membaiki mutu pengajaran mereka. Kita perlu beralih kepada rekaan teknologi untuk memudahkan kerja dan boleh meningkatkan tahap profesionalsme.
 
            Satu hari, saya dihubungi oleh Timbalan Pengarah, beliau mengatakan saya diminta memberi khidmat di kampung saya yang kedua. Maksudnya saya akan ditukarkan ke PPD Pekan. Pekan adalah kampung isteri saya.  Saya ikut sahaja cadangan itu. Pekan bukanlah asing bagi saya. Saya ada sedikit pengalaman dengan pihak istana. Beberapa minggu kemudian saya menerima surat tukar ke Pekan mulai 2 November 2008. Kali ini gred dinaikkan dari DG48 ke DG52. Selamat tinggal Maran, kini saya menghilir ke Pekan pula.

3 comments:

Anonymous said...

Pengalaman yang sangat berguna utk mematangkan pegawai juga

Anonymous said...

semoga semua guru mengikuti jejak perjuangan tuan pengarah..

Yahya Zainal Abidin said...

Harap-harap begitulah...

Post a Comment