nuff

Sunday, July 15, 2012

Terasa Berbelah Bagi Meninggalkan Jawatan Guru Cemerlang

Sekolah Menengah Kebangsaan Abu Bakar

Sekolah Menengah Kebangsaan Abu Bakar atau nama popularnya ialah ABS bermaksud Abu Bakar School. ABS adalah sebuah sekolah primer yang gah kerana ramai orang besar mendapat pendidikan di sini. Secara psikologinya saya berasa yakin memimpin sekolah ini berasaskan dua pengalaman lalu. Pertamanya dalam tahun 1969, sekolah saya SMRK Chenor berentap dengan ABS dalam permainan hoki lelaki 15 tahun. Pasukan hoki sekolah saya dilatih oleh cikgu Abdullah. Kami bertembung di padang ABS. Mulanya memang terasa seram sejuk, makumlah kami pasukan kampungan sementara ABS cukup gah. Mulanya gugup juga tetapi cikgu Abdullah berkata anggap mereka pasukan kampungan yang boleh ditewaskan. Kami bermain bersungguh-sungguh hingga dapat menewaskan lawan 3-0. Rupanya tidak mustahil menumbangkan lawan yang ternama. Keduanya sekitar tahun 1997, saya membentang kertas kerja berkaitan pembangunan kelab komputer. Waktu itu saya bertugas di SMK Seri Jengka. Waktu itu kelab komputer SMK Seri Jengka telah beroperasi dengan rancank sekali.  Kebanyakan sekolah menengah di negeri Pahang menghantar wakil mendengar pembentangan saya di dewan kuliah ABS. Saya sangat seronok diberi peluang bercakap di sekolah ternama ini. Lebih seronok lagi mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Pelajaran Negeri Pahang. Tidak sangka pegalaman sewaktu remaja dalam bidang sukan merupakan bekal penguat semangat. Terima kasih cikgu Abdullah. Pengalaman membentang kertas kerja juga menambahkan keyakinan untuk menjadi ketua.
Sebelum melangkah masuk ke gelanggang baru ini saya telah beberapa kali berbual dengan puan Minah binti Hamzah, pengetua sebelum saya. Beliau kini adalah Pegawai Pelajaran Daerah Raub. Saya mendapatkan senaskah buku perancangan sekolah tahun 2005. Saya meneliti nama setiap orang guru dan staf serta tugas masing- masing. Saya melapor diri kepada encik Abdullah bin Ismail, Pegawai Pelajaran Daerah Temerloh di pejabatnya. Encik Abdullah memberi nasihatnya. Ketika ini saya menjadi pendengar yang baik. Nasihat yang paling saya ingati ialah, “Cuba awak hidupkan ABS pada hari Sabtu dan Ahad.” Pesanan ini membawa maksud memeriahkan sekolah dengan aktiviti sukan dan kokurikulum. PPD dan pengetua sebelum saya adalah tempat rujukan utama saya.
            Saya melangkah masuk dengan berhati-hati. Sewaktu melintas pintu pagar saya ternampak sekeping atap asbestos menutup pagar yang berlubang betul-betul sebelah tiang pagar. Saya telah memasang strategi mahu mengingati nama dan tugas setiap orang guru dan staf sokongan ABS dalam masa sebulan. Orang pertama yang saya jumpa ialah Johari yang sedang mengumpul daun yang berguguran di bawah pokok rendang di belakang pondok jaga. Saya berbual sebentar dengan Johari. Selepas itu saya melangkah menghala ke bangunan pentadbiran. Saya bertembung pula dengan cikgu Ong, GPK Kokurikulum. Beliau memakai baju pengakap. Saya berkenalan dan berbual sebentar dengan Ong. Ong mahu ke Gunung Senyum membawa pasukan pengakap ABS menyertai perkhemahan daerah. Sesampai di pintu pejabat, puan hajah Fatimah GPK menunggu saya. Beliau adalah senior saya sewaktu belajar di SMART tahun 1972 dahulu. Barisan GPK, Ketua Bidang dan guru cemerlang menunggu saya. Dalam ramai-ramai itu saya boleh kenal Mat Izan senior saya sewaktu di SMK Chenor tahun 1967. Hajah Narimah Ismail ialah rakan sama tingkatan enam di SMART tetapi kami berlainan kelas. Saya kenal Tay Bee Lian , kami adalah rakan dalam Majlis Guru Cemerlang dan selalu berjumpa dalam seminar dan kursus.   

Saya dipandu oleh cikgu Yahya Awang, GPK HEM melawat semua bangnan sekolah, sambil itu menjeling ke dalam kelas. Akhir sekali kami melawat kantin dan berbual dengan pengusaha kantin. Saya nampak tompok-tompok hitam seperti tar atau getah melekat pada lantai kantin. Saya hanya pandang dan simpan  dahulu. Saya tidak mahu membuat komen pada hari pertama ini. Selepas itu saya melawat dewan kuliah, melihat sekumpulan pelajar sedang berlatih untuk persembahan Hari Jubli Emas awal bulan April. Saya ternampak satu meja panjang terjongket kerana kakinya telah patah. Kami meneruskan rondaan, kini menghala ke dewan dan asrama. Terkejut juga melihat siling dewan yang terkulai dan pecah, banyak saeang di bahagian atas dan sisir angin di bahagian atas berkarah. Memang sukar membaikinya perlu memanjat tangga. Dinding dewan kelihatan usang. Selepas itu saya melawat surau. Pagar surau telah runtuh. Kawasan luar sekeliling surau berbatu dan gersang. Di bahagian belakang banyak pokok pisang yang tidak terurus. Saya teruskan pemerhatian hari pertama ke asrama putera dan asrama puteri. Yahya Awang kata asrama puteri kerap diceroboh, orang menginatai penghuni asrama pada waktu malam. Saya menelilingi asrama. Saya nampak dahan pokok di luar pagar menjulur masuk ke kawasan asrama. Luar pagar pula sangat semak. Melihat dahan pokok itu, saya telah mendapat jawapan kepada kenyataan GPK MEM itu. Saya sudah dapat gambaran tentang persekitaran sekolah ini dan telah boleh mengagak mutu kerja pekerja pembersih kawasan.
Saya mengadakan perjumpaan dengan guru dan semua staf sokongan selepas tamat waktu pengajaran. Ucapan sulung saya dimulakan dengan memuji repotasi ABS. Saya sebut beberapa orang tokoh yang dilahirkan. Saya juga sebut kejayaan masa kini ABS. Ucapan kali pertama ini tidak sedikitpun menyentuh perkara yang buruk pada hal banyak yang menyakitkan mata saya. Penutupnya, saya memberi pengakuan bahawa saya berani memikul amanah yang diberikan. Selepas itu puan hajjah Fatimah GPK memberi taklimatnya. Mulai hari ini saya berusaha mengingati nama, bertegur sapa dengan guru dan staf. Dalam masa satu bulan saya berjaya mengingati nama semua guru seramai 76 orang itu. Saya telah membina hubungan kerja yang mesra.
Langkah seterusnya saya ingin melihat perjalanan pengajaran dan pembelajaran. Saya meronda setiap kelas dan masuk ke kelas sewaktu guru mengajar untuk seketika. Saya memeriksa Buku Rekod Kawalan Kelas (BRKK). Saya anggap BRKK ini sangat bagus sebab boleh mengesan rekod kehadiran murid dan guru. Walau bagaimana pun rekod kehadiran murid dan guru kurang memuaskan. Saya semak dan turunkan tanda tangan. Saya beritahu GPK HEM agar buku BRKK mesti diuruskan dengan sempurna. Sistem kawalan telah ada tetapi kurang penguat kuasaan. Saya mahu buku itu dimanfaatkan sebaiknya. Saya kerap memeriksa buku BRKK ini sewaktu meninjau perjalanan kelas. Sambil memeriksa buku GRKK saya dapat meninjau pengajaran guru, sambil menyelam minum air. Saya mula membina keberanian untuk menengok guru mengajar di dalam kelas.
Saya mengajukan satu soalan kepada semua guru yang mengajar kelas Lima Perdagangan. Soalannya ialah “Berapa orang pelajar yang cikgu boleh sebut nama bila menyoal?” Saya memilih Lima Perdagangan kerana laporan BRKK menunjukkan peratus ponteng yang paling tinggi. Yang paling teruk, seorang guru N ingat nama dua orang sahaja. Secara purata hanya 19% pelajar kelas ini, namanya diingati oleh guru yang mengajar mereka. Jika dalam kelas ada 25 orang, hanya 5 orang sahaja namanya dipanggil dengan betul bila guru mahu menyoal mereka. Apakah perasaan 20 orang lagi itu? Berdasarkan dapatan ini saya memberi kuliah bertajuk “Mengingati Nama Pelajar Adalah Kaedah Pengajaran Mesra Pelajar” kepada semua guru ABS. Seterusnya saya melancarkan kempen mengingati nama pelajar yang guru itu ajar. Saya beri tempoh sebulan. Guru dikehendaki menulis nama pelajar yang mereka baru ingati dalam ruangan refleksi buku rancangan mengajar masing-masing. Ramai guru bercakap-cakap fasal kerja tambahan yang dipaksa oleh pengetua baru. Sewaktu minum di kantin saya bercakap kepada Mokhtar, Azhar, Mahadi, ustaz Raman, Zaimi dan beberapa orang lagi. Saya boleh ingat nama semua guru ABS dalam masa satu bulan, kini saya cabar cikgu ingat nama pelajar yang cikgu ajar pula. Hubungan mesra saya dengan guru terjalin pantas bila saya boleh menyebut nama mereka. Saya percaya guru telah mula boleh menerima pembaharuan yang saya ajukan. Sebulan kemudian guru yang mengajar kelas Lima Perdagangan boleh menyebut nama pelajar bila menyoal. Kini pelajar kelas ini kelihatan lebih seronok belajar. Berdasarkan laporan buku BRKK didapati kadar ponteng kelas dan ponteng sekolah telah berkurang.
Hujung Mei 2005, hampir tiga bulan saya di sini. Saya mahu memupuk amalan gotong royong dan budaya selengara di sekolah ini. Saya mengajak guru bergotong royong membina tembok dari pintu pagar menyusur di tepi jalan sepanjang 30 meter dan membaiki pagar yang berlubang dekat pintu masuk. Kerja ini gotong royong selama dua hari ini sangat meriah. Ada antara ahli keluarga guru yang turut serta da nada yang derma batu bata. Encik Abdullah PPD Temerloh juga menghadiahkan bata bunga. Johari atau panggilan ringkasnya Jo adalah ketua kami kerana dia sangat cekap dalam kerja simen. Selepas tembok berjaya dibina, kami mengutip bongkah batu sisa binaan yang bertaburan dalam kawasan sekolah dan dipunggah di belakang tembok. Seterusnya kami tabur pasir. Kini kelihatan permukaan rata yang catik di atasnya tersusun bata bunga menutup lereng yang berbahaya. Pagar yang berlubang tepi pintu masuk juga berjaya dibaiki. Kami pasang pintu kecil untuk pejalan kaki. Sebelum bersurai kami berdiri di atas tembok bergambar untuk kenangan kejayaan program gotong royong.
Ada juga kerosakan yang tidak sesuai dipulihkan secara gotong royong misalnya membaiki kaki bangku dewan kuliah yang patah. Ini adalah kerja yang memerlukan kemahiran dan rumit. Saya tahu Jo ada kemahiran itu dan saya faham selok belok kerja itu kerana saya ada pengalaman kerja bertukang. Waktu cuti penggal ini adalah ketika paling sesuai membaiki bangku yang rosak itu. Saya mengajak Jo melaksanakan misi yang mencabar ini. Saya mulakan kerja memecahkan simen untuk mengeluarkan tunggul kaki bangku yang patah itu. Selepas 10 minit berjuang badan saya berpeluh seterusnya Jo menyambung tugas. Ruang kerja sempit kena bergilir-gilir tetapi Jo lebih lama melaksanakan kerja yang mencabar ini. Akhirnya tunggul berjaya dicabut. Kini kami memasang kaki yang baru. Ini adalah kerja yang senang. Bahagian atas diskrew dan bawah diikat dengan simen. Akhir sekali tiang baru itu dicat. Bila penggal baru bermula, bangku yang dulu terjongket kini bersedia untuk diduduki. Terima kasih Jo. Saya tetap ingat pertolongan dan jasa Jo.
Sewaktu hampir dengan peperiksaan saya kerapkan menjenguk kelas tingkatan lima dan enam. Selepas beberapa kali melawat, saya dapati masih ramai pelajar tingkatan enam masih merayau-rayau dan berkumpul di kaki lima jika guru tiada di dalam kelas, pelajar tingkatan lima lagi teruk. Satu hari saya melawat kelas tingkatan lima, didapati satu kelas tiada guru, saya terus masuk. Saya Tanya mana guru? Pelajar kata cikgu suruh buat ulangkaji sendiri. Saya minta mereka keluarkan kertas jawapan mata pelajaran itu. Saya nampak banyak markah rendah dari 40%. Jawapan yang salah masih tiada pembetulan. Sepatutnya ada “correction” ditulis di sisi jawapan yang salah itu. Kita tidak boleh berharap pelajar membuat ulangkaji sendiri tanpa dibimbing atau diselia oleh gurunya. Bila ada murid mesti ada guru! Saya duduk di kelas itu hampir 30 minit, guru itu tidak muncul sampai sudah. Sewaktu berada dalam kelas itu ramai pelajar mengambil peluang bertanya soalan Matematik, itulah yang penghibur saya bila ada murid bertanya. Saya keluar bila guru mata pelajaran Pendidikan Islam menunggu di muka pintu. Seorang pelajar berkata, “Cikgu tatanglah lagi kelas kami.” Masih pelat menyebut datang disebut tatang. Saya membalas dengan senyuman sahaja. Saya terus menemui guru itu dan bertanya mengapa tidak masuk kelas? Beliau kata suruh pelajar berbincang sesama mereka mencari jawapan yang betul. Saya membalas hujahnya mengatakan pelajar tidak berbincang fasal pelajaran tetapi berborak sahaja. Kertas jawapan mereka masih belum ada tanda pembetulan.  
Menyemak buku latihan pelajar adalah antara kerja utama saya. Saya mahu menyemak buku latihan setiap orang pelajar dalam sesuatu kelas itu. Jika bilangan buku kurang dari bilangan pelajar dalam kelas itu, saya akan memberi arahan kepada Wan Suzana supaya menghubungi guru mata pelajaran tersebut supaya menghantar baki buku yang belum diserahkan. Kerja menyemak ini dikhusus untuk mengesan semakan guru, apakah mutu semakannya? Berapa lama tidak disemak? Apakah bentuk komen yang diberikan? Saya nampak laporan buku amali pelajaran sains (ada tiga pelajaran iaitu Biologi, Kimia dan Fizik) ada keganjilan. Rajah yang dilikis oleh pelajar adalah salah tetapi ditanda betul oleh gurunya, ternyata cuai. Saya membuat komen meminta guru itu menyemak semula latihan dalam muka surat tersebut. Dalam pada itu saya ada melukis alur cahaya dari objek menuju kapada kanta cembong dan melukis kedudukan objek maya itu. Saya melukis menggunakan perisian Geometer Skecth Pad. Seterusnya saya memanggil guru itu untuk berbincang tentang kefahaman murid dalam mata pelajaran Fizik. Keesokan harinya guru itu menggunakan alat bantu mengajar yang saya reka khas itu. Guru fizik itu mohon untuk dipinjangkan perisian yang saya karang itu.  Pengalaman sebagai guru mata pelajaran yang bergelumang dengan pelajar dalam kelas sangat membantu saya memimpin guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

 Saya menjenguk Pusat Sumber Sekolah. PSS sekolah ini memang ada nombor dalam negeri Pahang. Cikgu Norliza Mohd Amin adalah guru yang diberi amanah mengelolakan PSS ini. Saya memeriksa rak buku yang dikatakan telah using. Saya terpandang sebuah buku yang kelihatan dimakan hari tetapi masih belum diusik. Saya terus capai buku yang bertajuk “Dari Kuala Sepetang Ke Tanjung”. Saya tertarik untuk membacanya. Baru saya tahu bahawa Kuala itu merujuk kepada Kuala Sepetang, Perak dan Tanjung itu merujuk kepada Tanjung Gemuk. Penulisnya ialah Ghazali Uda mantan Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang. Saya meminjam buku ini dan mula membacanya dengan penuh minat hingga tamat. Saya mendapat banyak motivasi dari cerita perjuangan penulis terutama sewaktu di bangku sekolah rendah. Saya mula sedar bahawa betapa pentingnya memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak. Selepas itu saya meminjam buku bertajuk “Pendita Zaaba Dalam Kenangan”. Tebal buku ini hampir tiga inci. Saya berazam menatap buku ini hingga tamat. Saya hadapi seminggu sahaja. Dalam tempoh seminggu itu saya dikehendaki menghadiri satu kursus di Kuala Trengganu. Saya tidak mahu memandu kereta sebaliknya memilih naik bas dari Temerloh ke Kuala Trengganu. Sewaktu dalam bas saya boleh membaca kisah pendita Zaaba ini. Saya berjaya menghabiskan buku yang tebal itu sewaktu dalam bas pulang dari Kuala Trengganu. Buku ini cukup memberi kesan yang mendalam kepada pemikiran saya. Mereka yang paling berperanan besar membentuk perwatakan dan kehebatan Zaaba adalah bapanya seorang guru agama yang mengajarnya mengaji Quran, gurunya sewaktu di sekolah rendah Batu Kikir yang menyuruhnya membaca banyak buku cerita dan gurunya sewaktu di King George V Secendory School yang mengajarnya Bahasa Inggeris dan Sastera Inggeris. Kini saya semakin yakin bahawa perlu satu tindakan yang berani memupuk amalan membaca di sekolah ini.

Saya tertanya sendiri adakah pelajar tingkatan lima telah tamat baca novel komsas? Saya menyiasat kelas 5 Perdagangan dan kelas 5 Sains Hayat. Keputusannya sangat memeranjatkan. Secara purata 5 Perdagangan baru dua muka surat dan kelas satu lagi yang terbaik baru separuh buku. Kini sudah bulan Julai, tidak boleh dibiarkan. Saya memanggil semua GPK dan ketu bidang berbincang


Jasa saya di ABS sangat kecil. Saya percaya Mesin Pengimbas Jawapan Objektif sangat membantu guru memeriksa jawapan objektif pelajar. Saya berbincang dengan GPK untuk menyediakan kemudahan memeriksa jawapan objektif menggunakan mesin OMR. Memang menjimatkan masa dan boleh memberi maklumat analisa jawapan yang pantas. Guru kata tak perlu lagi tebuk master dengan ubat nyamuk. Saya difahamkan hingga kini mesin pengimbas itu masih berfungsi. Ada seorang guru berkata, “Jika gunakan mesin OMR ini mesti teringat kepada cikgu Yahya.” Inilah satu jasa saya yang kecil itu gamaknya?


untuk mengadakan perhimpunan membaca buku yang dipanggil Perhimpunan Senyap. Selepas idea dilontarkan dan kata sepakat dicapai, kami melaksnakan perhimpunan senyap dua kali seminggu pada waktu pagi di paadang. Saya dan semua guru guru turut membaca sambil mengawasi pelajar. Selepas dua bulan, buku novel komsas itu habis dibaca. Kini mereka membaca buku yang lain pula.



Saya menyertai penghuni asrama melaksanakan majlis khatam Al Quran di asrama. Tiba-tiba saya terdengar bunyi letupan yang kuat. Saya tahu itu adalah bunyi mercun. Bunyi itu berturutan, sungguh mengganggu. Saya mendapat laporan bahawa ada pelajar main mercun di dalam tandas. Inilah kebiasaan budak ABS bila dekat hari raya. Cikgu Mahadi kata esok hari terakhir sekolah, mereka akan adalah pesta mercun. Saya terkejut sungguh dengan hasil siasatan cikgu Mahadi itu. Saya terpaksa melaksanakan plan tindakan yang pantas. Selepas pelajar pulang, saya berjumpa dengan semua guru membentangkan satu plan menghapuskan mercun. Saya kelompokkan guru kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan jaga satu pintu masuk. Saya minta mereka datang awal 7 pagi dan minta rahsiakan operasi ini. Semua guru diberi kuasa memeriksa beg pelajar. Sewaktu saya sampai keesokan pagi, saya lihat ramai guru sedang memeriksa pelajar secara berhemah, mereka tidak memarahi pelajar sebaliknya merampas semua jenis mercun. Ada pelajar yang sempat membuang mercunnya di dalam longkang di luar pagar. Pagi itu kami berjaya mengumpul sebaldi mercun. Cikgu Mokhtar kata mercun bentuk bola warna hijau muda paling power.  Persekolahan hari ini berjalan dengan tenang. Tahniah cikgu. Jika kita kerja dalam satu pasukan pasti dapat hasil yang cemerlang. Seberkas membawa berkat.



Kebiasaannya ABS menjemput pensyarah atau tokoh menyampaiakn ceramah untuk program peningkatan profesionalsme tetapi kali ini saya mahu buat kelainan sedikit. Saya berikan buku bertajuk “19 Tip Pendidik Cemerlang” hasil tulisan Mohamad Shatar Sabran, Jasni Sabri dan Azali Mohamed. Setiap tajuk diberikan kepada tiga orang guru. Mereka dikendaki membaca, memahami dan membuat penyelidikan tambahan. Kemuncaknya ialah pembentangan di Hotel Sri Malaysia Temerloh. Setiap kumpulan membenatangkan tajuk masing-masing menggunakan Power Point. Terdapat macam-macam inovasi. Ada yang membuat rakaman video dan ada juga yang merujuk kepada internet. Semua kami berasa puas. Walaupun persembahan kumpulan tidak diberi nilaian tetapi mereka cuba buat yang terbaik. Ramai guru mengatakan mahu program ini elok diadakan lagi. Kita boleh tingkatkan tahap profesionalsme melalui pembacaan dan berkongsi dengan rakan-rakan.
Kalau hendak diceritakan semua harus sampai 50 muka surat kisah ABS ini, saya pilih yang difikirkan paling penting untuk dikongsikan bersama. Sebenarnya jika terlibat dalam proses merancang dan melaksana sesuatu tugas memang ingatannya kekal dalam otak kita. Saya terasa bertugas di ABS terlalu sekejap, memang sekejap pun, hanya sempat satu tahun empat bulan. Tanggal 1 Ogos 2006 saya diamanahkan memikul tugas baru sebagai Pegawai Pelajaran Daerah Kuantan. Selama tempoh itu saya dapat lihat banyak sekali kejayaan kokurikulum dan permainan yang dicipta oleh pelajar ABS. Kejayaan ini adalah hasil kegigihan guru melatih dan membantu pelajar yang mengambil bahagian.


Saat bersama guru dan staf sokongan ABS memang tetap dalam ingatan saya. Barangkali pelauang menjadi pengetua di ABS adalah tapak untuk saya memanjat ke atas?  Hanya Allah SWT yang maha kuasa mengetahui segala-galanya.
Bersambung ......




No comments:

Post a Comment