nuff

Monday, August 25, 2014

Nasib Guru Pencen

Hari ini 25 Ogos 2014... saya pergi ke Jabatan Pelajaran Pahang. Saya duduk sebentar di loby. Di situ ada seorang yang telah lanjut usia. Saya menegurnya. Terus sahaja dia bercerita.

Beliau kata dah 22 tahun ppencen. Saya nampal dia masih sihat. Seorang guru pencen. Beliau duduk di lobi setelah puas cuba menyelasaikan urusannya. Tetapi tidak berhasil. Tiada orang yang layan dia. Dia kata mahu senarai nama dan alamat sekolah seluruh Pahang. Saya tanya nak buat apa? Ada hal dengan insyuran. Cikgu ini masih sihat dan dapat berbual dengan baik. Syukurlah masih bertenaga walau sudah menjangku 77 tahun.
Saya tolong beliau. Saya beri sebuah diary Jabatan. Di dalam ada nama dan alamat sekolah2 di negeri Pahang.
Saya bimbang... bila dah lama pencen bila pergi ke jabatan tiada orang layan.
Sebab itulah orang pencen takut pergi ke pejabat.

No comments:

Post a Comment