nuff

Friday, October 2, 2015

CERAMAH MOTIVASI DI SMK SERI CHEDONG MARAN

Hari ini 2 Oktober 2015, saya memenuhi undangan pn Nor Hayati pengetua SMK SERI CHEDONG beri motivasi kepada pelajar tingkatan 5 seramai 57 orang. Cikgu Hazora kini GPK HEM menunggu saya di hadapan pejabat. Sementara menunggu pelajar berkumpul di dewan saya dipelawa ke kantin terlebih dahulu. Di kantin saya jumpa cikgu Mat Kilau. Cikgu Sabi menjadi pengerusi majlis. Mereka adalah rakan sama bertugas di SMK Maran tahun 1999 hingga 2005.

Saya bertanya diri sendiri, "Apakah topik yang paling sesuai untuk dicakapkan kepada pelajar yang tinggal 42 hari untuk menghadapi peperiksaan SPM?"

Saya ambil keputusan menghuraikan pengertian berubah. Saya berikan dua contoh orang melakukan PERUBAHAN hingga membuah kecemerlangan dirinya.
Contoh pertama: Bagaimana susahnya Tiger Wood berubah dalam masa tiga bulan. TW mengubah buka kangkangnya dari 15darjah kepada 12darjah. Untuk mengukuhkan hujah saya itu, saya bawa kayu golf.
Contoh kedua: Bagaimana saya boleh berubah hingga jadi cemerlang matematik? Saya berubah dari menunggu guru kepada belajar dahulu sebelum guru mengajar.

Saya bertanya beberapa orang pelajar tentang "Markah hilang" bagi mata pelajaran Sains peperiksaan percubaan SPM yang baru ditempuhi. Mereka kelihatan tergamam. Tidak dapat menjawab pertanyaan saya itu.

No comments:

Post a Comment