nuff

Thursday, February 2, 2012

Ayah berhenti merokok kerana aku?

Pengorbanan yang tidak ternilai.
Coretan ini telah lama tersorok bertahun-tahun dalam satu laman blog yang tidak ternama. Boleh dikatakan tiada siapa yang menjenguknya. Kalau simpan dalam memori komputer boleh jadi tidak selamat, misalnya komputer rosak atau terlupa apa nama failnya. Inilah kecanggihan yang saya nikmati hari ini. Tidak perlu simpan hasil penulisan di rumah. Saya menunggu masa yang sesuai untuk memaparkan kepada umum kerana bimbang emosi anak saya terganggu, maklumlah ada yang masih remaja jika dipaparkan terlalu awal. Sebab itulah saya brekkan beberapa tahun. Saya bimbang anak saya kata, "Boleh tahan juga nakalnya ayah aku ini sewaktu remaja, bolehlah aku cuba juga." Itulah ketakutan saya. Kalau boleh saya tidak mahu anak-anak saya menyentuh rokok ini, suatu yang membazir dan memudaratkan kesihatan. Kini anak bongsu saya telah besar dan matang. Dia sudah mampu berfikir secara rasional dan tahu yang baik untuk dirinya.

1973. Cubaan merokok pertama kali yang gagal

Pertama kali saya cuba menghisap rokok ketika di tingkatan enam atas. Ramai awan sekelas memang kaki rokok. Malam itu sebelum prep saya diberi sebatang rokok yang telah dihisap, hujungnya masih berasap. Saya terus menyedutnya. Mulut saya penuh dengan asap. Saya tak tahu apa nak buat dengan asap yang ada dalam mulut itu. Ada kawan kata, "cuba telan asap itu." Lalu saya menelannya. Tiba-tiba sahaja kepala saya pening. Badan rasa nak tumbang. Lalu saya susun tiga meja, terus baring di atasnya. Saya lihat siling, saya rasa kelas ini nak telingkup. Saya rasa duduk dalam perahu yang sedang dilambung ombak. Saya baring hingga habis waktu prep. Satu malam yang sia-sia! Peristiwa malang malam itu menyebabkan saya ambil keputusan tidak mahu menyentuh rokok hingga tamat tingkatan enam.

Januari 1974, Mula hisap rokok

Januari 1974, sewaktu menunggu keputusan STP, saya berpeluang menjadi guru GSTT di SMK Alor Akar, Kuantan. Saya tinggal bersama rakan sekampung yang juga saudara mara saya. Mereka ialah Shikh Jabok, Apak Atan dan Raja Kamal. Mereka semua ada kerja tetap sejak beberapa tahun lalu. Mereka ini memang kaki rokok. Pendek kata dalam rumah itu sentiasa berbau asap rokok. Saya juga menghidunya sepanjang masa. Beberapa minggu berlalu maka saya telah lali dengan bau itu. Saya mulalah belajar secara beransur-ansur menghisap rokok tetapi tidaklah selalu kerana belum dapat gaji. Kini saya tidak rasa pening atau loya. Bila sahaja dapat gaji, saya terus beli rokok dan belanja tiga orang rakan saya ini. Oh, kini saya telah jadi rakan serumah yang lebih akrab. Kini saya bukan murid sekolah lagi, berani bawa rokok ke bilik guru dan hisap rokok bersama guru lelaki.

20 Mei 1974, Kurang merokok sewaktu di kampus

Mulai Mei 1974 saya berjaya melanjutkan pelajaran di universiti. Kewangan saya sewaktu di universiti sangat ketat. Waktu jadi guru sementara dapat gaji bulanan rm350 tetapi kini biasiswa sahaja kira-kira rm2000 setahun. Wang biasiswa hanya untuk makan dan yuran. Saya beli rokok sebatang sahaja dari kedai makan di universiti. Waktu itu masih belum ada peraturan larangan merokok di sekolah atau universiti Kerap kali saya berjimat sebatang rokok hisap beberapa kali. Bila masuk bilik kuliah padamkan rokok yang membara itu lepas itu selitkan rokok dicelah dinding. Bila habis kuliah terus terkam rokok yang diselit itu dan sambung semula tetapi rasanya kurang enak, macam tengik. Ada kalanya kami berkongsi sepuntung rokok hisap bergilir-gilir. Ketika yang paling seronok bila cuti penggal/semester. Saya pulang ke kampung dan menoreh getah. Bila dapat wang hasil jualan getah rokoklah yang dibeli dulu. Ah lepaskan gian, merokok bersama rakan sekampung. Ketika yang paling seronok sekali ialah selepas main bola. Kami berkumpul di hadapan kedai runcit Ayah Mail P. Tekak terasa haus, maka saya beli air cc. Lepas seteguk masuk ke tekak, kini giliran menyedut rokok pula. Memang nikmat minum cc diselang dengan menghisap rokok. Orang yang tidak merokok tidak tahu bagaimana nikmat yang dimaksudkan. Namun begitu saya tidak pernah menghisap rokok di hadapan ayah. Selama empat tahun saya merokok cara begini. Ada kala sebatang sehari dan ada juga sekali sekala sebungkus (bungkus kecil) sehari.

Dapat lesen besar mulai Februari 1978

Mulai Februari 1978 saya jadi guru siswazah di sebuah sekolah menengah di Jerantut. Melalui pertolongan GPK, saya dapat menumpang di rumah no. 99, Taman LKNP. Penghuninya ialah Hamdan dan Rahman. Saya cepat mesra dengan mereka. Mereka berdua kaki rokok. Rahman nampaknya sangat murah hati, selalu offer rokoknya kepada saya, apa lagi pucuk dicita umlam yang datang. Bila dapat gaji, saya terus beli rokok dan offer kepada Rahman. "Kini aku ada gaji, maka aku ada lesen besar!"

Sebulan sekali (bila hujung bulan) saya pulang ke kampung. Kini saya sudah berani bawa rokok pulang ke rumah. Malam, makan nasi hidang berhadapan dengan ayah. Biasanya ayah bila lepas makan mesti capai rokok. Ye, kini saya juga begitu. Saya mahu belanja ayah rokok yang sedap. Bila sahaja siap makan saya terus hulurkan rokok yang tercabut sedikit dari kotaknya kepada ayah. Ayah tergamam, perlahan-lahan mengambilnya, sepantas kilat saya menghidupkan api dari lighter canggih kulitnya berkilat, tidak lagi mancis api yang selalu ayah gunakan. Kami hisap rokok dua beranak. Saya berasa puas kerana dapat belanja ayah. Ye, kita nak bagi ayah rasa kenikmatan hisap rokok berjenama.



Sebulan sekali saya pulang ke kampung. Sudah tentu saya bawa rokok berjenama. Rokok Banson ayah dah rasa. Berikutnya belanja ayah rokok Dunhill pula. Bulan seterusnya belanja rokok Peter Styverson. Saya seronok dapat belanja ayah rasa rokok yang sedap dan berjenama. Waktu saya kecil dulu ayah hisap rokok daun. Selalu juga saya tolong isikan tembakau ke dalam daun. Mengisi tembakau ke dalam daun perlu berhati-hati takut tumpah, lepas itu gulung perlahan jadi bentuk rokok tetapi bentuknya seperti kun panjang. Ayah bawa bekal rokok gulung itu semasa menoreh getah. Jika ayah ada duit lebih ayah suruh saya beli rokok kotak cap orang naik kuda sambil pegang senapang. Waktu kecil suka bantu ayah buat rokok gulong tetapi kini seronok belanja rokok berjenama. Kini kami ada hobi yang serupa. Kali ini saya nak belanja ayah rokok cap unta pula, Camel. Waktu makan malam saya makan sehidang dengan ayah. Saya letakkan rokok jenama Camel itu di sebelah kiri tempat duduk saya. Bila siap makan, saya terus mencapai kotak rokok di sebelah. Saya ambil sebatang terus letak di muncung, lepas itu cucuh kepada api lighter, sedut, wah bukan main enak merokok selepas makan. Sayu hulurkan rokok yang ditarik separuh dari kotak kepada ayah. Tiba-tiba tangan ayah menolak rokok yang sedap itu. Maksudnya ayah tidak mahu rokok itu. Harian juga ayah boleh tolak rokok yang sedap ini. Puas saya memikir mengapa ayah bertindak begitu? Lalu saya bertanya adik saya, Mamat.
"Mat, mengapa encik tidak hisab rokok?"
Mamat membalas, "Entah."

Saya tidak puas hati dengan jawapan itu. Terlintas dalam kepala, "Aku mesti siasat."
Selepas beberapa ketika, saya dapat idea. Saya mahu tanya kawan rapat ayah iaitu Pakandak Said. Saya mahu jumpa Pakandak Said malam ini juga. Tanpa lengah saya terus melangkah turun dan berjalan dalam malam yang gelap menuju rumah Pakandak Said.  Saya pasti akan dapat jawapan yang sebenarnya, tetapi apa ye?

Pakandak Said adalah rakan karib ayah. Mereka selalu bederau menebas di kebun.

“Pakandak, mengapa orang tua saya tak mahu rokok yang saya beri?”

“Hah, awak jaga sikit, orang tua awak dah mula berhenti merokok. Dia suruh awak berhenti juga. Dia kata awak tu cikgu, tak elok hisap rokok.” Jelas Pakkandak Said.

“Boleh berhenti ke? Dah 31 tahun hisap rokok boleh berhenti ke? Saya cabar ayah saya jika dia berhenti dalam tempoh tiga bulan maka saya akan berhenti juga.” Saya mengemukakan hujah.

“Ayah awak tu dah seminggu tak hisap rokok. Hari pertama dia berhenti hisap, bila dia pergi menorah getah bila dia pandang ke sebatang pokok nampak pokok 10 batang. Tak boleh bediri lama rasa nak tumbang.” Pakandak menambah lagi.

Sejak itu saya sudah tidak berani menghisap rokok di hadepan ayah. Bila lepas makan saya akan menghisap rokok di balik busut. Saya juga akan mengintip pergerakan ayah. Manalah tahu di rumah pura-pura tidak hisap rokok tetapi sewaktu di kebun getah manalah tahu hisap pula maklumlah nyamuk dan agas banyak.

Setiap kali saya balik kampung, saya akan tanya adik-adik saya, “Ada nampak encik beli rokok?”. Semua adik kata tak nampak. Seterusnya saya tanya Pakndak Said. Beliau juga kata tidak. Ada seorang lagi yang saya mahu soal siasat iaitu Ayah awang Pet. Toke kedai runcit dekat kubur. Di situlah tempat ayah jual getah skrap dan membeli barang keperluan rumah. Ayah Awang Pet juga kata ayah dah tidak beli rokok beberapa bulan terakhir ini. Kini saya mulai percaya ayah memang sudah berhenti merokok.

Mulai saat itu saya ambil tindakan berhenti juga. Saya menjangka ayah akan memberi kuliah kepada saya tentang buruknya perbuatan merokok ini. Kalau ayah beri kuliah bukan nak sekejap. Sesi kuliahnya kadang-kadang sampai dua jam. Saya memang jemu betul, nak lari waktu kuliah berjalan memang tak manis. Oleh itu lebih baik saya ambil tindakan proaktif, berhenti dahulu sebelum dipaksa mendengar kuliah panjang.

Cuba bayangkan kalau ayah saya tidak berhenti merokok sudah pasti saya tidak akan berhenti juga. Begitu kuat pengaruh model rupanya. Kami akan berkongsi rokok agaknya? Adik-adik saya pula akan merokok juga. Memang saya nampak ada yang berpotensi mengikut jejak langkah abangnya. Jawabnya kami adik beradik akan berlonggok di bawah pokok manggis menghisap setiap kali lepas makan sewaktu di kampung. Anak pula bagaimana? Kalau ada anak kami pula yang menghisap rokok, bagimana hendak menghalangnya? Ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus?  

Rupanya kami berjaya menjauhkan diri dari rokok. Saya angkat tabik kepada ayah.


1 comment:

skby3003 said...

Teringat jugak kedai Arwah Awang Pet , tu. Tindakan ayah de yg sngt brksn. Tnjukkn teladan.

Post a Comment