nuff

Sunday, July 4, 2010

Gotongroyong menyiang daging kenduri rumah Abang Mat Poadi di Kampung Sentosa

Haji Seman Lak Ecik Alyasak
Rumah berjiran di kampung Pesagi
Semua jiran datang memasak
Kenduri kahwin anak Mat Poadi

Semangat gotong royong menguruskan kenduri masyarakat Kampung Sentosa tetap utuh. Semangat ini telah sebati sejak zaman datuk nenek kita di Kampung Pesagi. Bermula dari menyiang daging oleh kaum bapa, menyedia ramuan serta rempah ratus oleh kaum ibu hinggalah memasak, semuanya dilaksanakan oleh penduduk kampung ini. Inilah warisan tradisi yang perlu dikekalkan.

2 Julai 2010,
Kaum bapa bergotongroyong mula memotong daging waktu malam 9 mlm hingga 12 malam.

Sebelah kanan Hamzah, abang Aat, Wan Kamarudin, xxx, vvv, cikgu cccc dan abang Li.

Sebelah kiri, ustaz Naim,



Tiga orang gagah Kampung Sentosa sedang mengipuk tulang lembu. Mereka ialah Angah, abang Saadan dan Tengku. Atas meja kelihatan kepala lembu.


Sebelah kiri; abang Li dan cikgu Deris.
Sebelah kaanan; Chop, Mat Sawal (Ketua Blok C. Beliau adalah ketua kumpulan kerja kenduri ini), abang Mamat (suami Mak Som) dan ustaz Naim ( baju merah, kepiah putih).


Saya sempat juga menyibuk. sebelah kanan abang Aziz, yang pakai baju nombor 16 ialah dan yang pakai baju kuning ialah abang Adi.




Biasalah, menunggu giliran nak memetong daging bersembang dulu. Entah apa yang dibualkan, nampak gelak ketawa mereka. Ketua berborak ialah tok ketua Tuan Haji Suhaimi. Dolah, haji Duan, Hasin, ustaz Hashim, abang Adi dan abang Aziz asyik mendengar koyok boss.






No comments:

Post a Comment