nuff

Sunday, February 5, 2023

15 September 2019

15 September 2019 adalah hari pertama saya melangkah masuk kebun selepas bebas dari tugas rasmi di KUIPSAS pada 16 Jun 2019. Saya ambil masa tiga bulan menguruskan perpindahan dari rumah rasmi KUIPSAS ke kampung Sentosa. 16 September 2023 nanti genap empat tahun saya mencurah keringat di tanah kebun ini. Hanya ada baki tujuh bulan sahaja lagi.

Sudah lama saya mengidam untuk jadi petani penuh masa. Mahu terlibat melaksanakan aktiviti menanam, membesarkan pokok dan juga menguruskan hasil.
Sejak pertengahan tahun 2014 saya serahkan kepada pekerja. Pekerja pula jarang yang kekal lama. Saya hanya meninjau seminggu sekali, itu puQ.n lihat dari jauh. Saya berada di kebun tidak sampai dua jam seminggu.
Orang yang pertama membantu urusan tanam menanam adalah saudara Jama Sulai. Pokok kelapa dan pokok durian belanda yang hidup di atas bukit itu adalah air tangan Jama. Namun begitu kebanyakan pokok durian belanda telah dihapuskan. Tempatnya diganti dengan pokok durian.
Jama tinggal di kampung Sentosa , Maran.. Berulang alik tiap2 hari jumlah jarak 70 kilometer. Banyak duit dikorbankan untuk minyak kereta. Akhirnya Jama mengundur diri. 
Saya diberitahu ada sepasang suami isteri, nama suaminya Rahmat (bukan nama? sebenar) bekerja menorah getah di kampung Caruk Sembilan mahu bekerja di sini. seorang yang rajin tetapi bertahan selama enam bulan sahaja. Dia mahu pulang bekerja di tempat asal. Saya minta Rahmat buat kerja menyiram pokok waktu petang secara ?. sambilan. Waktu itu musim kemarau.
Tidak lama kemudian saya dapat dua orang pekerja baru. Amat dan Ariffin. Ariffin baru menjangkau 20 tahun. Amat berbadan tegap memang sangat rajin. Dia kerja tidak berhenti tetapi penakut. Selalu cerita kena ganggu sewaktu tidur. Ariffin sempat sebulan sahaja. Dia tidak tahan berpanas. Dia hendak kembali bertugas kait buah sawit di Chini. Kini tinggal Amat sendirian. Seperti yang saya katakan.. rajin tetapi takut tinggal sendirian di pondok atas bukit. Tidak bertahan lama. Sebulan kemudian Amat pula cabut. 
Datang pula Bakti dan 
isteri beliau. Bakti kelihatan sangat rajin jika diselia. Isterinya tidak banyak mulut tetapi nampak hasil kerjanya. Beberapa bulan kemudian isterinya mahu pulang ke Lombok. Saya uruskan tiket serta dokumen perjalanan. Saya hantar ke KLIA.
Bakti pula saya uruskan permohonan permit kerja tetapi gagal ujin kesihatan. Bakti juga dihantar pulang ke Lombok.
Kini saya dapat yang baru iaitu Amir dan Samsul. Budak dua orang ini rajin. Harap-harap yang dua orang ini boleh bertahan lama. Selepas satu tahun bertugas, Samsul mahu berhenti. Dia kata mahu pulang. Saya uruskan perjalanannya ke KLIA. Kini hanya Amir seorang. Lama juga Amir kerja sendirian. Mengurus kebun seluas 21 ekar seorang diri bukan calang2 kerja. Tentulah tidak boleh dibereskan dengan sempurna. April 2021 Amir mohon untok pulang bercuti kerana ibunya uzur.Pada waktu itu COVID sedan merebak galas. Dia tetep juga mahu pulang. Saya ikutkan kehendaknya untuk bersama dengan ibunya yang uzur. Tiket kapal terbang waktu itu melambung kepada rm1,500. Amir sanggup korbankan upah kerja sebulan.
Sebelum Amir pulang saya dapat seorang pekerja, namanya Nawar. Rumah Nawar tinggal 500 meter dari kebun. Oleh kerana Nawar sibuk dengan tugas mengurus empat orang anak yang masih sekolah, maka saya beri tugas ikut jam yang dia boleh. Saya lihat Nawar ada kebolehan yang sangat diperlukan. Misalnya membaiki mesin rumput, membaiki chainsaw. Boleh memasang pagar elektrik serta mahir dalam kerja bertukang rumah. Sangat beruntung saya dapat pekerja bernama Nawar ini...
Tanggal 21.4.2021, Amir pulang ke kampungnya.Tinggallah Nawar seorang. Saya tahu Nawar tidak termampu menyelenggara kebun seluas 20 ekar seorang diri. Ke begun belakang, kebun depan semak. Saya minta Nawar utamakan pengeluaran kelapa. Nanas dan pisang terpaksa direhatkan penjagaannya. Kini hasil tanis saya ada yang gagal dipasarkan. Limau nipis ada 20 pokok, buahnya terbiar larah begitu sahaja. Waktu ini kebun kekurangan pekerja. 
Sepatutnya mesti ada dua orang pekerjz sepenuh masa, bekerja lapan jam sehari.kelihatzn semak. Saya memberanikan firi untuk turut serta bersama NNawar.Saya memilih tugas memotong rumput keliling pokok kelapa atau durian. Saya berasa seronok menggalas mesin rumput. Beberapa hari sahaja sudah terasa sangat penat. Pernah satu hari selepas galas mesin rumput satu jam, rasa bumi ini bergelombang. Nyaris tumbang. I I memberi amaranth, tidak boleh jalankan tugas berat untuk tempoh yang panjang. Aku memerlukan pembantu.
Kini Amir meronta-ronta mahu pulang bekerja semula. Sayapun sangat memerlukan tenaganya. Nampaknya pucuk dipinta ulama mandating. Tetapi waktu ini Covid sedang .melanda, bukan mudah untuk merentas negara. Diringkaskan cerita, selepas berbagai usaha, akhirnya Amir dapat memulakan tugasnya pada 30/11/22.
Kini kebun saya ada nampak Rupa kebun. Kerja utama dilakukan Nawar dan Amir ialah menanam 300 pokok anak pisang. Jika perancangan ini menjadi, mulai awal tahun 2024 nanti, upah kerja Amir boleh dibayar dari duit pisang. Mintak-mintak begitulah. Selepas itu saya suruh Amir tut dahan Limau Nipis, dapat 16 dahan. Saya suruh Amir tambah 10 dahan lagi. Selepas itu Amir bertungkuslumus membersihkan kebun di belakang. Saya lihat kebun kelapa 5.5ekar itu telah siap potong rumput dan racun rumput. Kini hilux.. sudah boleh ronda dalam kebun. Kini Amir sedang berusaha memberihkan kebun yang sudah naik belukar. Di dalamnya ada pokok kelapa yang telah dipanjat ulan hingga ke pucuk. IPokok durian juga ada tetapi sedang lemas di asak anak pokok liar. Ini adalah tugas yang mencabar. Nawar pula sibuk menerangkan kebun hadapan. Nawar tahu apa yang mahu dilakukan. Hari ini kebun hadapan sudah nampak semakin kemas. 
Awal Februari lalu saya beritahu Nawar bahasa saya mahu tanam 20 pokok Limau nipis. Saya suruh Nawar tentukan lokasi yang sesuai. Awal bulan Mac 2023 saya suruh Nawar tandakan tempat yang mahu gali lubang. Saya mahu Nawar menanam 25 anak pokok Limau Lipis pada bulan Mac nanti. Lokasi itu akan diberi nama Tanjung Limau Nipis.
Ada seorang lagi yang membantu saya sekali sekala di kebun ini. Dia ialah Majid. Majid sangat mahir memotong rumput dan menanam pokok. Namun begitu saya amat jarang dapat menggunakan khidmat beliau. M seorang yang sangat sibuk. Bertugas untuk majikannya. Jika ada masa terluang barulah saya dan orang lain dapat bantuannya. Upah kira ikut hari. Dalam satu bulan , secara purata saya hanya dapat satu hari setiap bulan. Sehari Majid datang, sebulan kemudiaan akan nampaklah pokok napear sudah mula melonjak.

Saya berdoa kehadrat Allah agar kesihatan kami dipelihara dan boleh memberi khidmat yang cemerlang.

Kejayaan kita dalam berkebun sebahagian besar terletak kepada kebolehan mengurus pekerja. Sebastian lagi terletak kepada kerajinan kita mencebur diri secara langsung secara hand's on di dalam kebun.




















































































No comments:

Post a Comment