nuff

Tuesday, February 21, 2017

Terapi BERFIKIR POSITIF


Dr. IBRAHIM ELFIKY adalah seorang warganegara Mesir yang terkenal seentero dunia. Seorang penulis terkenal seluruh dunia. Kali ini saya mahu menikmati buah fikirannya. Saya mahu allikasikan prinsip " Baca, Faham. Nilai & Cipta."

Betapa mulianya orang mencari ilmu dan mengetahui berbanding orang yang tidak mencari ilmu.  Satu petikan Al Quran yg dimuatkan dalam prakata sebagai rumusannya.

✅ Penulis mengatakan 80% daripada yang difikirkan adalah perkara yang negatif. Fikir takut, fikir gagal, fikir pentingkan diri sendiri sahaja.

❌ Bila saya fikir tidak boleh melakukan maka saya tidak akan mencuba. Maka saya tewas sebelum mencuba. Saya teperangkap dengan fikiran kesukaran untuk belajar pada tahap Ph.D. Maka saya teragak- agak untuk melakukannya. 
❌❌ Saya berasa sukar mempelajari Bahasa Arab menyebabkan saya tidak berusaha untuk menambah kemahiran walaupun ada kesempatan.
❌❌❌ Saya tidak suka kepada guru yang mengajar Bahasa Inggeris meyebabkan saya tidak berusaha untuk memahirkan diri.

Rupanya sikap kita merupakan acuan kepada kebolehan kita hari ini. Untung nasib kita hari ini adalah hasil himpunan sikap baik dan buruk kita di masa lalu, sewaktu remaja. Sikap kita terzahir dari fikiran kita.

Bagaimana pula kita mahu menangkis tuduhan serta penghinaan orang lain kerana sikap negatifnya? Contohnya ada orang mengirim tulisannya melalui wasape yg menuduh kita tidak beriman, tiada timbang rasa dan mengatakan tunggulah balasan daripada Allah swt.
1. Selepas membaca hendaklah tarik nafas dan bertenang dan jangan balas. 
2. Baca sekali lagi dengan teliti dan fikir adakah benar tuduhan itu. Jika benar maka katakan "amin" dan cuba baiki diri. Jika salah.... senyapkan sahaja. Kita tidak berdosa. Mungkin yang bercakap itu yang tidak betul. Jika kita fikir tulisan itu memaparkan kelemahannya dan tidak ada kerugian di pihak kita elok senyapkan sahaja. 
3. Jika perlu sekat sahaja nombor hf beliau. 
Kita kena pujuk diri sendiri agar tidak terikut-ikut dengan rentak beliau. Fikirkan jalan yang damai untuk diri sendiri.

Fikiran kita dipengaruhi oleh ibubapa, keluarga, rakan, masyarakat dan media masa. Fikiran kita diaruh oleh guru di sekolah dan diri kita sendiri.

✔"Jika anda ingin berjaya, pelajarilah kejayaan itu dan berfikirlah seperti orang-orang yang berjaya. Jika anda ingin bahagia pelajarilah kebahagian dan berfikirlah seperti orang yang bahagia. Ingat, fikiran adalah hasil pilihanmu sendiri."

✔Faktor yang paling kuat untuk mengubah kehidupan ialah fikiran kita sendiri. Kemahuan kita menentukan usaha kita.

✔Sesungguhnya Allah swt tidak akan menentukan kejayaan sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri menentukannya.

Jika ingin mengubah kehidupan, mulakan hari ini. Perhatikan fikiran dan kuasai.
(ms 41).

✔Pluto berkata, "Ubah fikiran anda, nascaya kehidupan anda akan berubah."

✔Kuda yang tidak dihirau oleh tuannya bila dilepaskan akan menendang tuannya. Sebaliknya kuda yang dijaga rapi jika dilepaskan tetap akan setia.
✔Ikut kajian universiti Toronto, seseorang menipu  dan berfikiran negatif 62 kali sehari.

Jika mahu hasil yang lumayan;
1. Semailah benih di tanah yg baik
2. Menyiram
3. Baja
4. Maintanance

✔ Jika kita selalu berfikir negatif, akan wujud sejenis cecair berbahaya dalam tubuh kita. Sekumpulan pengkaji dari Universiti Standford mengambil sampel cecair itu lalu diberi kepada tikus. Didapati tikus itu mati. Eksprimen itu diulangi, tikus mati juga. Maknanya cecair itu mengandungi racun. Maka elakkan berfikiran negatif, berburuk sangka dan bermuram durja.

✔ Cuba renung kembali sejarah diri kita sendiri. Apa yang kita kecap dan alami sekarang selari dengan sejarah kita.

4/3/17. Seronok membaca buku ini, telah sampai ms 330.

Terapi 4-2-8 ..... tarik nafas 4 saat, tahan nafas 2 saat dan hembus keluarkan 8 saat.

10/3/17 tamat baca.... syukur alhamdullilah diberi kesabaran membaca hingga tamat. Banyak pelajaran yang saya perolehi.


No comments:

Post a Comment