nuff

Tuesday, April 14, 2015

Ceramah Motivasi Matematik di Kuala Lipis

14 hingga 15 April 2015
Saya tidak melupakan negeri Pahang. Kali ini saya fokuskan daerah yang jauh dari Kuantan iaitu Kuala Lipis. Sekolah yang saya jenguk ialah SMA Padang Tengku, SMK Padang Tengku dan SMK Merapoh.

Di SMA Padang Trngku. Pelajar beri perhatian penuh. Dua orang guru matematik tambahan ikut serta hingga tamat. 
Sebaik sahaja tamat saya diajak ke kantin untuk minum rehat. Saya sempat menerangkan satu exprimen memahami nombor asas dua, lima dan lapan.

Jam 2.30 petang saya melangkah masuk ke SMK Padang Tengku. Sekolah ini kelihatan sangat kondusif dan berinformasi. Saya memberi ceramah di sebuah dewan yang selesa, ada aircond. Saya memasukkan aktiviti eksprimen memahamkan konsep nombor asas dua, lima dan lapan. Pelajar juga diberi peluang melakukannya.

Selepas ceramah saya melawat kebun sayur yang diusahakan oleh pelajar. Antara hasil kebun ialah chili dan cendawan. Mereka memproses chili hingga jadi sos cili. Saya dapat hadiah dua botol sos cili hasilan pelajar itu. Hebat budak Padang Tengku.

Bakat dipupuk. Semangat keusahawanan disemai.

Saya meneruskan perjalanan ke Merapoh. Saya akan melawat SMK MERAPOH pula. Sekolah yang paling utara di negeri Pahang bersempadan dengan negeri Kelantan.

SMK MERAPOH mengadakan Karnival Sains dsn Matematik. Perasmiannya pagi ini. Mereka meminta saya merasmikannya. Gimiknya sangat mempersonakan. Bahan kimia dicampur dengsn sabun. Csmpuran meruap memancutkan bueh ke atas. Pelajar riuh rendah melihat peristiwa itu.

Saya meneruskan sesi ceramah di surau asrama. Saya bimbing pelajar buat eksprimen nombor asas 2 , 5 dan 8. Mereka gunakan straw, getah gelang dan cawan.

Inovasi dalam penyampaian ceramah telah memberi minat kepada pelajar mendengarnya.

Saya telah berjaya menamatkan ceramah di tiga sekolah di daerah Lipis dengan jayanya. Saya berdoa kehadrat Allah swt moga ramai pelajar yang lebih bersemangat belajar matematik.


2 comments:

Che Ngah said...

Salam tahniah buat Dato' atas usaha yg murni ini. Semoga Allah merahmati Dato' dan keluarga jua adanya...

Yahya Zainal Abidin said...

Terima kasih Che Ngah.
Sekolah lain yg minat nak beri peluang saya boleh hubungi saya. Percuma.... mahu kongsikan pengalaman sahaja.

Post a Comment