nuff

Saturday, December 14, 2013

SMALL WIN AND BIG JUMP


Pemimpin yang berhajat memajukan sekolah atau organisasinya tentu mahu tahu apakah yang dimaksudkan dengan perkataan Kaizen. Kaizen adalah perkataan Bahasa Jepun yang bermaksud Improvement atau kemajuan.

Awal Mac 2005 yang lalu saya membeli sebuah buku pengurusan bertajuk World-Class Management Practices hasil tulisan Ichigen Watanabe. Apabila menyemak sepintas lalu, saya dapati tajuk Small Win and Big Jump sungguh menarik untuk diterokai. Small Win boleh diterjemah sebagai kemenangan kecil dan Big Jump pula sebagai lompatan saujana. Tetapi dalam perbincangan ini , saya lebih suka menggunakan istilah asal. Gabungan beberapa small win dan big jump menghasilkan improvement.

Watanabe mengatakan jika seorang ketua itu sentiasa melaksanakan tugas harian yang telah ditetapkan saban hari dengan tekun akan menghasilkan small win. Di dalam PKKP (Pembanguan Kurikulum dan Kemajuan Pendidikan) ada memperkenalkan prinsip SDCA yang bermaksud Standard, Do, Checking and Action. Mengikut kefahaman saya, jika kita melaksanakan SDCA maka kita akan memperolehi small win. Small win digambarkan satu anak panah yang terjongket sedikit ke atas. Sebaliknya jika seorang ketua yang gagal melaksanakan kerja harian yang telah ditetapkan akan menyebabkan kemerosotan, digambarkan anak panah yang menjunam sedikit ke bawah.

 

Bersambung lagi…

No comments:

Post a Comment