nuff

Monday, December 10, 2012

Nostalgia 2 -- Kenangan manis di bumi Kenyalang

Tiga peristiwa yang menjadi kenanagan manis di Sarawak

Tiga peristiwa di bumi Kenyalang yang melekat dalam ingatan saya.

Saya kerap kali berkunjung ke negeri Sarawak bumi kenyalang. Dalam banyak peristiwa yang dilalui, dua daripadanya sangat istemewa dan tidak dapat dilupakan.
16 Mei 2010, saya menyertai perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Dewan Konvensyen Borneo Kuching. Majlis hari itu sangat meriah. Tokoh perasmi ialah YAB Tan Sri Mohyiddin bin Mohd Yasin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran. YAB Tan Sri Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak turut hadir. Apabila majlis tamat, tetamu berpusu keluar. Apabila melangkah keluar pintu, setiap orang tetamu dihadiahkan sekuntum bunga ros merah. Saya juga menerima sekuntum bunga ros merah yang segar. Pada tangkainya masih terlekat beberapa helai daun yang segar. Bila direnung lagi, ada tergayut sekeping kad yang dileminit pada tangkai bunga ros itu. Pada kad itu tertulis, “SELAMAT HARI GURU daripada Michelle , SMK Batu Lintang”. Pelajar itu telah mengeluarkan wangnya sendiri untuk membeli bunga ros itu. Maknanya bunga yang saya terima itu adalah hadiah daripada seorang pelajar SMK Batu Lintang. Oleh itu saya simpan bunga itu baik-baik di dalam bag. Bunga ros dari Sarawak diterbangkan ke KLIA dan naik kereta pula hingga sampai di Kampung Sentosa, Maran, Pahang. Saya berikan bunga itu kepada isteri saya. Lama juga bunga itu dapat bertahan di dalam vas bunga di atas meja. Lama kelamaan bunga itu layu juga tetapi kad ucap selamat hari guru dari Michelle itu saya simpan. Sungguh besar ertinya penghargaan anak sekolah dari Batu Lintang ini buat saya. Saya percaya anak itu telah dididik oleh guru dan ibubapanya agar menghargai jasa guru. Sebagai menghargai pemberian hadiah bunga ros itu, satu hari saya hadiahkan sebuah buku motivasi bertajuk RAHSIA CEMERLANG MATEMATIK kepada Michelle dan sebuah buku bertajuk WATAK PENDIDIK IV kepada pengetua sekolah itu. Saya poskan buku-buku itu kepada pengetua. Selang beberapa minggu saya menerima sepucuk surat penghargaan dan terima kasih dari pengetua SMK Batu Lintang. Pengetua itu mengatakan buku yang saya mahu hadiahkan kepada pelajar tersebut telah diserahkan kepada pelajar itu. Saya sangat gembira kerana mereka telah menerima hadiah saya dan bertambah gembira menerima surat balasan dari pengetua.  Surat ucapan terima kasih sangat menghiburkan, besarnya hati tidak terkira.

16 September 2012 yang lalu saya menyertai pasukan Pusat Kokurikulum JPN Pahang terbang ke Kuching. Kami terus pergi ke Santubung. Kami tidur semalaman di Homestay di sana. Keesokan paginya kami memulakan langkah mendaki Gunung Santubung. Pada mulanya pasukan kami terdiri 19 orang ahli. Lama kelamaan bilangan yang meneruskan pendakian makin berkurangan. Pendakian semakin mencabar. Permukaan semakin curang. Beberapa kali terpaksa memanjat tangga tali 900. Inilah ketika yang paling mencabar, terasa mahu undur tetapi malu kepada kawan-kawan terpaksa teruskan juga. Selepas berjuang selama empat jam, akhirnya kami sampai di puncak. Dari atas puncak nampak lingakaran sungai seperti ular. Sungguh cantik panorama di tanjung Santubong. Selepas berihat sejam, kami turun berhati-hati. Pendakian naik dan turun selama lapan jam sungguh mencabar. Terima kasih kepada rakan-rakan Pusat Kokurikulum JPN Sarawak dan Pusat Kokurikulum JPN Pahang. Bila sampai di kaki gunung saya berkata, “Cukuplah sekali.” Tetapi dua tiga bulan selepas itu terasa mahu mendaki lagi. Itulah yang dikatakan panggilan Puteri Santubung namanya!  Sewaktu berjuang terasa sangat pahit tetapi apabila sampai di puncak terasa sangat manis.

6 - 9 Disember 2012, saya menyertai rombongan JPN, PPD dan guru nukelus Pahang membuat Lawatan Bina Upaya. Kami melawat JPN Sarawak, banyak perkara yang dapat pelajari dari mereka. Pihak JPN Sarawak terdiri dari Pengarah, Timbalan Pengarah dan pegawai-pegawai telah melayan kami dengan mesra sekali. Inilah pertama kali saya merasa dilayani oleh pengarah dalam jangka masa yang panjang. Sebelah malam kami makan bersama pegawai-pegawai JPN Sarawak di restoran Seafood, di Satok, oh sungguh enak. Kami juga diberi peluang menimba pengalaman melawat sekolah amanah iaitu SK Tabuan. Semua ahli rombongan menghargai kesungguhan Guru Besar menceritakan pengalamannya. Banyak ilmu yang kami perolehi. Sepatutnya ahli rombongan lebih cemerlang lagi selepas ini.
Terima kasih rakan-rakan seperjuangan di Sarawak. Budi baik dan layanan mesra saudara semua tidak akan dilupakan.