nuff

Saturday, June 9, 2012

SEMALAM AKU BERMIMPI

SEMALAM AKU BERMIMPI


7 Jun 2012, bilik 1501, Bresdel Hotel, Kuala Lumpur.

Saya mula melelapkan mata kira-kira jam 11 malam.

Tiba-tiba saya terdengar orang bertempik berulang kali. Bunyinya, “Mat Saleh lemas dalam sungai, cepat, cepat bantu.”

Bila mendengar pekikan itu, saya terus berlari ke tebing sungai. Saya lihat ramai orang berdiri memerhati ke tengah sungai. Pada mulanya saya hanya nampak permukaan air yang mengalir dan terdapat kocakan kecil di permukaan. Seketika selepas itu saya nampak seorang lelaki Mat Salleh berenang dengan kencangnya ke tepi tebing. Dia seolah-olah timbul dari tengah sungai itu. Mata saya memerhati permukaan air di tebing sungai, saya nampak bentuk tubuh manusia dalam air di tepi tebing itu. Bentuk tubuh itu kabur kerana permukaan air yang berkocak. Saya memberanikan diri mengaruk air di gigi sungai dan terus mencapai lengan tubuh itu dan terus menghiritnya ke darat. Rupanya tubuh yang kaku itu adalah kanak-kanak. Rupanya bukan Mat Salleh tetapi budak Melayu. Saya tekan perutnya beberapa kali. Saya ingat teknik membantu orang lemas dengan cara memberi bantuan pernafasan tetapi saya tidak melakukannya. Saya hanya menekan perutnya beberapa kali. Tiba-tiba mulutnya mula terkamit-kamit dan hujung jarinya mula bergerak. Budak itu tinggal nyawa ikan. Mat Salleh dan budak itu selamat. Lepas itu saya terjaga.

Sewaktu saya menulis nota ini, bulu roma saya berdiri dan kulit pangkal bulu roma itu berbiji-biji, tandanya seram juga.

Saya termenung sejenak, mengapa saya bermimpi begitu?

…. Oh saya dapat jawapannya.

Tanggal 27 Mei 2012 (Sabtu) yang lalu saya mengikuti aktiviti mencabar mendaki, menurun bukit, menuruni jeram kecil dan mengharung sungai yang cetek bersama-sama hampir 80 orang murid sekolah rendah seluruh negeri Pahang di pinggir Kampung Sentosa. Saya berasa aktiviti ini sangat mencabar. Saya berendam lama dalam sungai membantu murid-murid menuruni jeram. Kalau tidak ditolong rasa-rasanya ada yang minum air sungai yang pekat macam air susu itu. Saya rasa sangat seronok tetapi beberapa hari perut saya kembung kerana lama sangat berendam.


Dua hari yang lalu saya membaca Bab 6 buku DOKTOR UMUM dari m/s 77 hingga 109. Dalam bab itu, DM ada menceritakan Jepun menyerang Malaya. Ketika menyerang Kedah, semua tentera British berundur tetapi dua orang askar Mat Salleh yang masih muda tidak sempat bernudur. Mereka digulai oleh tentera Jepun. Mereka diradak dengan banet senapang dengan kejamnya hingga tidak bernyawa. Kemudian kedua-dua askar itu dilempar ke dalam sungai. Semalam saya ceritakan babak itu kepada tuan haji Mohamad Musa. Episod itu melekat dalam ingatan saya.


Semua pengalaman yang saya alamai dan pengalaman membaca tersimpan kemas dalam ingatan saya.

Rupanya sewaktu tidur otak saya menayang semula ingatan itu dalam bentuk yang bercampur aduk tetapi tidak berkecamuk.

Rupanya mimpi saya itu adalah rakaman.

Saya terfikir, kalaulah pada waktu siang seseorang itu mengharungi pengalaman yang pahit, esoknya pahit juga. Bagaimanakah jalan cerita mimpinya? Adakah masih derita dan pahit juga?



No comments:

Post a Comment