nuff

Saturday, June 30, 2012

Aku guru novis 1978 di SMK Jerantut


Memulakan kerjaya guru di SMK Jerantut

Saya berjaya lulus penuh Sijil Tinggi Pelajaran tahun 1973. Saya adalah pelajar pertama lulus STP aliran sains Sekolah Menengah Abdul Rahman Talib sejak tahun 1971. Saya berjaya memecahkan badi selama dua tahun sebelum ini tiada seorang pun yang lulus sijil penuh STP aliran sains sekolah itu. Saya gembira dengan pencapaian cemerlang itu. Saya rasa inilah pencapaian peribadi saya yang paling manis. Memang saya berusaha bersungguh-sungguh selama hampir  dua tahun menghadapi peperiksaan itu. Saya yakin dengan kebolehan sendiri untuk menghadapi cabaran getir itu. Saya bercadang untuk belajar dalam jurusan kejuruteraan di universiti tetapi ayah mahu saya jadi guru. Saya ikutkan kemahuan ayah lalu mengikuti kursus ijazah sains dan diploma pendidikan. Saya tidak faham mengapa ayah beria-ia sangat menyuruh saya jadi guru?

Sebaik sahaja tamat pengajian ijazah di UKM, saya memulakan kerjaya sebagai guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Jerantut.  Perkara pertama yang difikirkan ialah tempat tinggal. Selepas melapor diri di sekolah saya terus mencari rumah sewa. Saya ingin menumpang rumah yang disewa guru bujang. Setelah bertanya beberapa orang guru lelaki, saya diperkenalkan dengan seorang guru yang mengajar di SJK Tamil Jerantut, namanya Abdul Rahman. Raman menyewa rumah nombor 99 Taman LKNP. Beliua menyewa bersama kawannya Hamdan. Saya diterima menumpang di rumahnya hingga saya dapat rumah sewa sendiri. Selepas beberapa minggu, Raman mesra dengan saya. Pada waktu malam beliau selalu memberi ubat nyamuk lengkor kepada saya. Tanpa ubat nyamuk pasti tidak boleh tidur. Raman juga kerap belanja saya maklumlah saya baru kerja, gajipun belum dapat. Selepas beberapa bulan, saya berpindah menyewa rumah nombor 4 Taman LKNP  bersama Daud Talib. Saya sangat terhutang budi terhadap budi baik saudara Raman.  

Saya diberi tugas mengajar mata pelajaran Rampaian Sains tingkatan lima, lima kelas semuanya. Saya mengajar 25 waktu seminggu. Tanpa banyak soal, saya hadapi tugas itu dengan tabah. Saya dapati sukatan pelajaran telah berubah sama sekali dengan apa yang saya pelajari tahun 1971 dahulu. Saya terpaksa belajar semula, saya telitikan semua kandungan dalam buku teks itu. Walaupun saya banyak membuat persediaan tetapi kebolehan saya mengawal kelas agak lemah. Saya seolah-olah bercakap dengan papan hitam. Jarang sekali saya menjenguk apa pelajar belakang lakukan sewaktu saya bercakap di hadapan. Kini baru saya sedar betapa banyaknya kesilapan saya sewaktu menjadi guru novis dahulu.

Saya juga diberi satu lagi tugas yang mencabar iaitu Ketua Guru Rumah Sukan Dato Bahaman. Saya hairan mengapa tugas itu diberikan kepada saya? Ada ramai lagi guru yang lebih senior. Ini akan menimbulkan masalah bagaimana hendak mengajak dan mengarah guru-guru yang lebih tua itu turut sama menguruskan ahli rumah Dato Bahaman? Berbekalkan pengalaman sebagai pelajar yang aktif dalam sukan dan permainan sewaktu di bangku sekolah, saya laksanakan tugas itu dengan baik. Apa tidaknya, Rumah Dato Bahaman berjaya menjadi johan keseluruhan tiga tahun berturut-turut. Saya rasa inilah kejayaan yang nyata dalam tugas kokokulikulum saya selama tiga tahun pertama sebagai guru.

Tugas penting saya yang ketiga ialah Guru Pembantu Displin Murid. Ketuanya ialah Tuan Haji Shahruddin bin Samsuddin, Guru Penolong Kanan yang sangat tegas. Saya tidak berapa minat melaksanakan tugas ini tetapi saya ikut sahaja apa yang disuruh. Saya terasa sukar menguruskan budak-budak yang nakal. Mereka sering kali ingkar arahan pengawas. Inilah yang memeningkan kepala saya. Saya sewaktu di bangu sekolah dulu nakal juga. Baru saya sedar betapa sukarnya guru menjinakkan saya. Syukurlah saya jadi “orang”.

Sewaktu saya sampai di Jerantut, wang dalam poket saya hanya ada beberapa puluh ringgit sahaja. Saya terpaksa berjimat untuk sampai ke hujung bulan. Apabila sampai hujung bulan, Tuan Haji Yaakub Isa, pengetua memanggil saya ke biliknya. Beliau berkata sesuatu kepada saya, “Awak memang tiada duit kan?” Saya terkejut mendengar kata-kata itu. Saya hanya memandang muka pengetua sambil memberi senyuman separuh. Saya terfikir, macam mana pengetua tahu? Pengetua terus menghulurkan wang kepada saya. “Ini wang pendahuluan RM400 untuk belanja.” Saya tersipu-sipu terus menyambut pemberian itu. “Bila dapat gaji nanti bayar balik kepada saya.” Masuk akhir bulan kedua saya menerima cek pula daripada pengetua. Saya masih ingat, dua kali saya menerima cek daripada pengetua. Ini bermakna saya kena pulangkan RM1200 kepada pengetua bila dapat gaji nanti. Akhirnya baru saya tahu bahawa pengetua mendahulukan wangnya sendiri untuk menyelesaikan masalah kewangan saya. Bila dapat gaji saya bayar dua kali. Pengetua tanya mengapa bayar beransur? Saya kata mahu beli reket tenis. Pengetua membenarkan saya bayar dua kali. Bila saya jadi pengetua baru saya sedar betapa caknanya Dato Yaakub Isa kepada saya sewaktu baru bekerja. Banyak pertolongan yang saya terima daripada seorang ketua yang sangat memahami masalah anak buahnya. Saya banyak belajar dari pengetua.

Masuk tahun kedua, tahun 1979, tugas mengajar ditambah lagi disamping mengajar Sains tingkatan lima, saya juga ditugaskan mengajar Matematik Tambahan tingkatan 5 Sains aliran Melayu. Saya menyambung tugas cikgu Low Kong yang mengajar mereka tahun lepas.  Cikgu Low Kong beritahu saya, “Pelajar kelas ini paling baik boleh dapat P8 sahaja.” Saya terkejut dengan kenyataan itu. Bermacam-macam persoalan timbul dalam kepala saya. Tidak mengapa, saya anggap ini satu cabaran. Bila sengajar mereka beberapa minggu, baru saya percaya akan pengakuan cikgu Low Kong itu. Memang kebolehan mereka sangat rendah. Kini beban atas bahu saya semakin berat. Walaupun pengalaman mengendalikan pengajaran secara berkesan tidak difikirkan, saya asah mereka melalui kelas tambahan yang banyak sekali. Saya masih ingat, bila keputusan SPM diumumkan, terdapat lima orang mencapai kepujian 6 mata pelajaran Matematik Tambahan. Antara mereka ialah Roslan Ali, Hasni binti Osman, Khairuddin bin Othman dan Omran. Ramai yang dapat P7 dan P8. Namun begitu ramai juga yang gagal. Pengetua dan GPK terkejut melihat pencapaian itu. Kali ini pelajar Melayu aliran Melayu jauh lebih baik dari pencapaian pelajar Melayu dalam aliran Inggeris. Inilah kali pertama pelajar jurusan Sains aliran Melayu dapat pencapaian yang cemerlang. Ramai yang berjaya masuk UTM, UPM dan ITM. Saya biarkan mereka berfikir dan mencari jawapannya.           

Mulai tahun 1980, saya diberi tugas mengajar Fizik dan Matematik Tambahan. Saya suka mengajar Fizik kerana banyak melakukan eksprimen di makmal. Sadun adalah atenden makmal yang cekap dan ringan tulang. Kejayaan saya mengajar Fizik dengan berkesan banyak dibantu oleh beliau. Saya dikira bernasib baik kerana dapat peluang memeriksa kertas SPM mulai tahun 1980. Disamping itu, saya bertugas sebagai pengawas peperiksaan SPM dan STPM. Beberapa tahun berikutnya saya diberi tugas sebagai Ketua Pengawas STPM untuk calon persendirian. Ramai calon adalah guru yang lebih tua dari saya. Sukar juga mengawasi mereka. Kami kena mengawas secara tegas dan teliti kerana ramai yang cuba membawa nota.

Tugas tambahan semakin pelbagai. Kini saya ditugaskan menyelaras Jadual Kedatangan. Setiap hujung bulan saya kena semak Jadual Kedatangan setiap kelas. Waktu itu bilangan pelajar sekolah ini mencecah 2000 orang. Bilangan kelas melebihi 30 buah. Saya dapati banyak kesilapan menjumlah yang dilakukan oleh guru kelas. Untuk menyemak kesilapan yang banyak itu, saya gunakan tenaga pembantu iaitu anak murid saya tingkatan lima yang pandai Matematik. Kini saya jadi pengurus. Pelajar juga suka diberi tugas tersebut.

Saya juga diberi tugas sebagai warden asrama menyebabkan saya semakin sibuk. Saya masih ingat, selalu bekalan air terputus. Saya ditugaskan mengawasi pelajar lelaki pergi mandi ke sungai Pahang. Mereka berjalan kaki berbaris macam askar sejauh dua kilometer. Walaupun jauh mereka sanggup berjalan kaki kerana mahu main air. Saya bersama pelajar mandi sepuas-puasnya. Apabila mahu pulang, saya pastikan bilangan mereka sama swaktu kelur pagar asrama tadi. Satu hari sewaktu saya memeriksa bilik saya dengar bunyi seperti orang berjalan di atas siling.  Saya bersama cikgu Zakaria dan cikgu Che Mat mengambil tindakan memanjat hingga naik atas siling. Tiba-tiba sahaja kelihatan orang berlari meniti atas kayu menjauhi kami. Tiba-tiba seorang daripadanya terpijak siling terus tejerlus, kini kakinya terjuntai. Dia tidak boleh bergerak ke mana-mana. Kini kami dapat satu tugas untuk melepaskan pelajar itu dari bahaya bimbang terus terjatuh. Pandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh juga ke tanah. Baru kami tahu rupanya atas siling itu adalah tempat segelintir penghuni lelaki ponteng. Saya juga mendapati atas siling itu penuh dengan puntung rokok dan kotak rokok. Ini adalah tempat merekok yang paling selamat. Kami berjaya menghapuskan tempat ponteng dan merokok dengan cara menutup satu siling yang dijadikan tempat turun naik.

Beberapa tahun kemudian saya diberi tugas yang lebih mencabar iaitu membina jadual waktu mengajar guru. Tugas ini saya laksanakan bersama-sama cikgu Aziz bin Abdullah, Guru Penolong Kanan. Ini adalah tugas yang rumit dan mengorbankan banyak masa. Kami menggunakan ruang dinding yang luas. Banyak cip yang berlainan warna dan bentuk digunakan melambangkan guru dan mata pelajaran. Semasa membina jadual ini kami berbincang dan menyangkutkan cip pada paku. Kami berbincang bising sekali. Ada beberapa orang guru mengecek minta mereka dikosongkan pada waktu tertentu. Mereka adalah pengganggu yang memeningkan.

Saya rasa sangat beruntung menyewa rumah no 4, Taman LKNP bersama seorang guru yang lebih senior iaitu saudara Daud Talib. Mungkin anggapan saya ini betul. Saya berasa saya berjaya dalam kerjaya. Mungkin syok sendiri? Kejayaan saya ada kesan yang kuat dari sahabat karib. Jika kita lihat seseorang itu berjaya dalam bidangnya, kita boleh selidik siapa gurunya, siapa ibu bapanya, siapa rakan karibnya atau siapa ketuanya? Kami duduk membujang di rumah nombor 4 itu hampir tiga tahun. Saya lihat kawan saya ini sentiasa berpakaian kemas dan segak. Sebelah malam kawan saya ini ada sahaja kerja yang dilakukannya misalnya menaip soalan ujian. Bila siap, soalan itu bentuknya macam buku yang distepler ditengah. Ini bukan kerja yang mudah. Kalau buat soalan ujian Geografi mesti bermula dengan JPU. Saya pun fahamlah apa itu Jadual Penentuan Ujian. Hujung bulan Mac ramai pelajar yang baru ambil keputusan SPM datang ke rumah. Mereka bawa borang dan buku prospectus mohon masuk universiti. Kawan saya ini sibuklah menerangkan kursus mana yang sesuai dengan keputusan dan minat masing-masing. Saya rasa rimas juga kerana mereka duduk lama di rumah. Pada mulanya saya tidak faham mengapa kawan saya ini sanggup lakukan berlebih lebihan ini. Pada tahun berikutnya anak murid saya pula ambil keputusan SPM. Mereka pula bertanya saya. Kini saya faham bahawa rasa sayang kepada murid akan timbul setelah kita mengajar mereka bersungguh-sungguh. Waktu cuti penggal hujung tahun kawan saya ini asyik memeriksa kertas jawapan calon SPM. Kawan saya ini nasihatkan saya cari pengalaman memeriksa kertas jawapan. Dia kata banyak faedahnya, sangat membantu pengajaran dalam kelas. Pada tahun berikutnya saya dapat peluang yang serupa tetapi saya memeriksa kertas jawapan pelajaran yang saya ajar. Kawan saya ini memang disukai rakan-rakan setugas. Kawan saya ini suka sangat  berekreasi seperti mendaki, menyusur sungai dan mandi manda di pantai laut.  Saya ikut sahaja ke mana dia pergi. Kami mendaki dan menyusup gua di Gunung Kota Gelanggi. Kami mudik menyusur sungai berkhemah di Taman Negara. Kami meredah samudera berkhemah seminggu di Pulau Tioman. Apa yang saya ceritakan ini sedikit sahaja. Kami berkawan rapat macam adik beradik. Dari segi kerja pula secara tidak sedar beliau adalah guru dan mentor saya. Bila saya renungkan kembali, saya dapat banyak sangat faedah berkawan dengan saudara Daud bin Talib. Saya ingin menghadiahkan kata-kata ini kepada saudara Daud.

“Kalau saudara anggap saya berjaya dalam kerjaya guru ini, sebenarnya sebahgian kejayaan itu adalah hasil peniruan cara saudara bekerja sejak mula saya jadi guru. Rupanya saudara turut mewarnakan lukisan yang saya cipta ini. Saudara mencadangkan berus mana hendak digunakan. Saudara tolong bancuhkan warna-warna.  Secara tidak disedari saya terikut-ikut pendekatan mendidik yang saudara amalkan. Terima kasih kekandaku Daud Talib.”

Sewaktu belajar di tingkatan empat tahun 1970, saya menjadi ball peacker kepada cikgu Razak, cikgu Hadi, cikgu Mahmud dan cikgu Ismail dalam permainan tenis. Saya memang mahir melakukan kerja itu. Sejak itu saya menanam angan-angan satu hari nanti saya pula mahu main tenis. Hasrat itu tercapai bila saya dapat gaji pertama terus beli raket tenis jenama Head Master. Rakan sepermainan saya ialah Mohd Yahya, Rozak, Khairuddin Ali, Zakaria, Che Mat, Jara, Paterik Loh, Fauzi Gusti, Bastani, Mohd Sahari Nordin, Rashid Ali dan Baharum Bahari. Kami sering berkunjung ke Lipis, Bentong, Temerloh dan Pekan mengadakan perlawanan persahabatan dengan kelab tenis daerah tetapi kerap kali kalah. Walaupun kalah kami terus berlatih. Seterusnya saya terpilih mewakili daerah Jerantut dalam pertandingan PSKPP ke peringkat negeri.

Tidak sedar saya telah habiskan masa dengan seronoknya selama tujuh tahun setengah di Jerantut. Datang seorang diri kini sudah beristeri dan ada dua orang anak. Satu hari akhir bulan Jun 1985 saya menerima surat daripada Jabatan Pelajaran Pahang mengarahkan saya bertukar ke Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka Dua sebagai guru penolong kanan.

Selamat tinggal Sekolah Menengah Kebangsaan Jerantut. Di sinilah tempat saya belajar jadi guru. Saya berguru orang yang hebat untuk jadi guru yang lebih baik.

Terima kasih Dato Yaakub bin Isa
Terima kasih Tuan Haji Shahruddin bin Shamsuddin
Terima kasih sahabatku kekandaku Daud bin Talib



Saya adalah guru kelas 4Sains1, tahun 1981

1 comment:

MalizaMah said...

guru novis. leeza sedang buat assgn berkaitan guru novis.

Post a Comment