nuff

Friday, October 17, 2014

Makan free di R&R Gambang

Saya pilih gerai ini untuk beli nasi untuk lunch.

Saya pilih lauk ikan bawal sederhana. Sayur terung dan taugeh goreng. Tambah sambal. Seorang pekerja lelaki yang melayan saya. 
Lepas itu saya tanya, "Berapa harganya?"
"Hari ini saya belanja cikgu."
Saya tergamam. Saya nak bayar juga. Tetepi berkali-kali dia menolak bayaran. Akhirnya saya kata, "Terima kasih."
Sewaktu menikmati makanan... terasa kasihan pula kepada pemuda itu kerana saya ambil ikan bawal. Selepas makan saya tanya pemuda itu. "Awak dah kawin?"
Dia kata sudah. Saya tanya ada berapa orang anaK? Dia kata tiga. 
Saya terus menuju ke kereta dan ambil sebuah buku yg saya tulis tajuknya BAPA HEBAT.
Saya berjalan semula ke gerai ABY ND. 
Saya menemui semula pemuda itu. Saya terus bekata, "Oleh kerana awak dah jadi bapa.. sila baca buku ini. Saya hadiah kepada awak buku ini."
Bukan main suka pemuda itu.
"Terima kasih cikgu."


Leretan daripada peristiwa itu.
Rupanya hubungan murid-guru tidak putus. Saya mula berfikir, "adakah aku mengajar bersungguh-sungguh pemuda itu sewaktu dia di bangku sekolah dulu?"
Aku berkata kepada diriku sendiri, "Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama."
Berhati2lah bila diberi tugas... lakukan dengan ikhlas dan sesungguh hati.

No comments:

Post a Comment