nuff

Thursday, October 2, 2014

Berani dan Tekun

Walaupun hari ini kita jatuh... esok mesti bangun dan berusaha lebih gigih & tabah...inilah satu keberanian. Inilah petua Hazzirah yang baru berusia 24 tahun berjaya dianugerah PhD dalam bidang Matematik dari UTM Sekudai. 

"Kalau hari ini kita rasa putus asa. Kalau hari ini kita rasa putus asa, esoknya kita perlu bangun segera dan lakukan sesuatu agar rasa negatif itu tidak berpanjangan."..... Hazzirah.

Orang yang berani mampu berdikari, kreatif dan sanggup menghadapi risiko.


Seorang penulis mesti tekun. Gigih membaiki kelemahan diri dan gigih belajar. Kita mesti banyak membaca....inilah pesanan A. Ubaidillah Alias. Kita mesti sanggup menerima teguran dan nasihat.

Orang tekun ada cita-cita yang hendak diicapai. Ada matlamat yang ditetapkan. Orang yang mengejar cita-citanya tidak ubah seperti orang yang sedang melalui satu terowong. Ada kalanya licin menyebabkan dia tergelincir dan jatuh. Dia bangun dan meneruskan perjalanannya.

Orang tekun dan berani sudah memikirkan masa hadapan. Hasil keberanian dan ketekunannya membolehkan seseorang itu berjaya. Kalau ilmu yang menjadi sasaran maka jadilah dia seorang bijak pandai, kaya ilmu dan hidupnya senang. Seorang petani yang tekun dan berani mengeluarkan modal membeli jentera untuk meningkatkan pengeluaran... akhitnya dia hidup senang.

Aku bagaimana?
Aku adalah aku. Namun keberanian dan ketekunan dua orang anak muda ini adalah pendorong untuk aku terus bergerak maju. Cerita mereka memberi motivasi kepadaku.

Seorang petani jangan cepat putus asa bila anak pokok kelapanya dimusnahkan. Cari jalan untuk menyelamatkan. Misalnya tanam semula dan bina pelindung.

No comments:

Post a Comment