nuff

Thursday, April 9, 2015

Ceramah Motivasi Matematik di SABAH

8 April 2015, jam 2.30ptg
Beri ceramah motivasi cemerlang Matematik kepada pelajar ting 4 dan 5 SMKA Kota Kinabalu. Lebih 100 orang hadir.

Belajar dari kesilapan dan kelemahan sendiri. Belajar dari kejayaan orang lain. Amalkan JSB. Jawab semak belakang. Jawab sampai betul. Ingin maju spt idolaku. Membaiki kelemahan asas Matematik seperti algebera.

Cuaca di sini panas maklumlah sudah tiga bulan tidak hujan. PA system pula selalu meragam, pelajar kelihatan kurang selesa. Suara saya pula tenggelam timbul. Kelihatan ada yang mengantuk. Saya kurang puas hati pencapaian ceramah kali ini.

9 April 2015, 2.30ptg
Beri ceramah motivasi kemerlang Matematik Tambahan di SMKA Inanang. Pelajar beri perhatian penuh. Pengetua, Dr Mohd Kasim sanggup hadir sekali dalam ceramah ini. Bilik ceramah yang selesa beraircond. PA system ok. Prestasi penyampaian saya lebih baik. 

Menerangkan hasil kajian tentang "Daya tarikan pengajaran guru dalam bilik darjah." kepada pengetua. Satu perkongsian. Saya ingin kongsikan dapatan ini dengan guru-guru di Sabah.

Sebelah pagi pergi ke Yayasan Sabah. Berbincang dengan puan Bahiwata, Pengurus Unit Biasiswa. Banyak keputusan positif dicapai. KIPSAS dibenarkan ikut serta roadshow YS ke daerah ddi Sabah. Saya akan diberi peluang memberi ceramah kepada pelajar dan guru matematik Sabah. Saya diminta menghantar resume. Mereka berminat untuk membeli buku RCM itu.

Selepas perbincangan kami dihidangkan dengan jamuan minum pagi. Terima kasih puan Bahiwata.

10 April 2018. Kami pergi awal menuju destinasi. Ikut perkiraan boleh sampai awal 40minit. Tiba-tiba tersesat jalan pula. Sampai 15 terlewat. Sewaktu mahu memulakan ceramah LCD pula meragam. Imej yang tepancar semua kelabu. Saya ambil keputusan bercakap-cakap dahulu. Sambil itu pembantu teknik melakukan baikpulih.

Pelajar memberi reaksi yang baik. Ramai pelajar tertarik pembuktian teorom pythogras dan mengapa ♊=22/7. Pelajar percaya kepada prinsip Tangga Kejayaan.

Berbual dengan pengetua. 
Alhamdullilah misi berjumpa pelajar tiga buah sekolah di Sabah berjaya. Saya mahu kongsikan lagi dengan pelajar sekolah lain di negeri Sabah ini. Disamping itu dapat juga mempromosi KIPSAS.

Marathon ini mahu meletakkan nama KIPSAS agar terpahat dalam ingatan pelajar. InsyAllah tahun hadapan mereka ada minat untuk memohon belajar di KIPSAS. Saya mahu jenguk 12 sekolah lagi.

No comments:

Post a Comment