nuff

Monday, July 23, 2012

Dilantik Pegawai Pelajaran Daerah Kuantan

Pegawai Pelajaran Daerah Kuantan pula.



Saya belum terasa puas berada di puncak bukit di Batu Satu Temerloh ini, tiba-tiba menerima surat tukar ke Kuantan sebagai Pegawai Pelajaran Daerah. Saya rasa belum cukup cerdik sebagai pengetua tiba-tiba diberi tugas menjaga pengetua dan guru besar puka. Yang lebih mencabar ialah diberi tugas mengetuai daerah yang palaing besar pula. Kebiasaannya sebelum ke Kuantan, seseorang itu jadi ketua di daerah yang lebih kecil dahulu. Sifat saya tidak mahu ingkar arahan ketua, saya ikutkan sahaja walaupun ada juga kecutnya. Yang membuatkan saya berani kerana saya pernah belajar di Kuantan dan pernah muncul pelajar terbaik sewaktu peperksaan STP tahun 1973. Itu sahajalah sandaran saya.


            Tanggal 1 Ogos 2006, saya melangkah masuk ke Pejabat Pelajaran Daerah Kuantan.  Tidak seorangpun tahu apa yang sedang bermain di kepala saya ketika memulakan tugas sebagai PPD. Ketika itu kalau saya diibaratkan sebuah kereta, enjin saya dalam tiga selinder. Satu selinder tidak berfungsi kerana satu spark plug terbakar, sudah tentu lariannya tersengguk-sengguk. Sebenarnya waktu itu fokus saya terhadap kerja tergugat kerana banyak teringat kepada isteri saya dalam cuti sakit. Saya tak mahu panjangkan cerita tenatang isteri, cukuplah saya katakan bahawa beliau satu ketika terpaksa bertarung nyawa. Allah SWT maha kuasa dan takdir menentukan segalanya. Isteri saya selamat menjalani pembedahan di kepala membuangkan tompok darah akibat tekanan darah terlalu tinggi. Tindakan pantas pihak Hospital Tengku Ampuan Afzan melakukan pembedahan sebelum tompok darah itu beku saya anggap sebagai tindakan penyelamat . Kini isteri saya dalam proses pemulihan. Dua kali seminggu dia berulang alik ke hospital untuk program pemulihan gerakan tangan dan kaki. Sewaktu saya menghadiri mesyuarat PPD Kebangsaan di Bintulu, saya tiada pilihan terpaksa membawa beliau bersama. Isteri saya waktu itu telah boleh berpapah dan duduk di atas kerusi roda. Berkat kesabaran dan rawatan hospital, isteri saya akhirnya disahkan oleh tiga orang doktor pakar, berupaya menyambung tugas sebagai guru setelah bercuti selama satu setenagah tahun.


            Saya terkejut bila didatangi masalah guru yang perlu diselesaikan. Saya mengaku tidak arif menasihati guru yang bergaduh suami isteri. Ada kes main kayu tiga. Ada isteri yang malang dipukul suami. Saya tidak sangka masalah begitu berlaku pada guru. Mungkin saya berfikiran lurus, guru kononnya mesti orang yang setia pada pasangan, boleh membuat pertimbangan yang waras, ada sifat sabar. Rupanya tidak begitu. Ada juga kes guru yang tidak siuman. Mengapa guru dihingapi masalah itu? Kita guru memperjuangkan JERI kepada anak murid kita. Sepatutnya kita guru mengadunkan unsur jasmani, emosi, rohani dan intelek dalam kehidupan kita. Ada yang meminjam wang berlebihan hingga dikejar along. Berpada-padalah dalam kehidupan ini, pakai baju ikut ukuran badan sendiri. Maslah displin guru seperti tidak hadir bertugas, gangguan sexsual dan bertindak kasar kepada murid membuatkan saya mengelengkan kepada sambail berkata dalam hati, “Tak patut, tak patut.” Baru saya tahu, antara tugas yang mencabar kini ialah menyelesaikan masalah guru di daerah yang paling besar di Pahang ini.


            Melawat sekolah adalah tugas utama saya. Saya pergi ke sekolah tanpa memberitahu pengetua atau guru besar terlebih dahulu. Ada sekolah yang saya lawati, nampak GB SK Seri Mahkota  sedang rancak mengajar Pendidikan Moral kepada anak murid keturunan Iban. Satu sekolah menengah yang saya lawati, saya bertanya mana penegetua? Mereka kata pengetua sedang mengajar PJ. Saya pergi ke tepi padang melihat sekumpulan budak perempuan memakai pakaian serba merah sedang bermain di tengah padang. Saya menyelia mana pengetua? Dari tepi padang tidak kelihatan kelidat pengetua. Bila masa PJ tamat baru saya nampak pengetua yang memakai serba merah juga keluar dari kumpulan pelajar menuju ke arah saya. Saya mengucapkan tahniah kepada pengetua kerana melatih pelajar melaksanakan aktiviti kemahiran sukan dan memakai pakaian sukan yang lengkap. Saya juga melawat sekolah pada musim cuti. Saya lihat sebuah sekolah di tepi pantai. Saya lihat guru gigih mengajar kelas darjah enam. Tidak lama selepas itu GB mengayutkan air milo pada tombol pintu. Ini adalah satu teknik pengurusan yang unik. Saya suka melawat makmal sains, bilik sains dan bilik khas yang lain. Satu sekolah yang saya lawati, bilik sainsnya nampak menjadi tempat amali yang menarik. Saya Nampak beberapa buah tabung uji yang berisi air, minyak yang bercampur dengan paku besi. Murid sedang menyiasat kejadian karat besi.


            Pengalaman lalu dicurahkan kepada guru pula. PPD Kuantan menganjurkan kursus Kajian Tindakan Mengingat Nama Pelajar. Ramai guru mendapat faedahnya. Saya telah melantik fasilitator dari kalangan guru SMK Pandan untuk memberi ceramah ke sekolah-sekolah di daerah ini. Satu lagi pengalaman lalu yang saya praktikkan ialah kempen membaca buku. Kali ini saya fokuskan kepada pengetua dan guru besar. Setiap orang dikehendaki membaca sebuah buku. Seterusnya menulis ringkasannya. Bila digabungkan semua tulisan itu maka jadilah sebuah buku yang tebalnya 123 muka surat. Buku itu dinamakan RESENSI BUKU. Kemuncaknya PPD Kuantan bersama Pusat Sumber Pendidikan Negeri Pahang menganjurkan Hari Pelaporan di PSPN. Majlis itu dimeriahkan lagi dengan pembentangan buku Kanun Undang Pahang oleh YH Dato Yaakub Isa. Dato Yaakub menceritakan pemerintahan beraja negeri Pahang zaman dahulu. Sungguh menarik kupasan yang santai tetapi mencuit hati.


Awal bulan Julai 2007 satu Persidangan PPD Kebangsaan diadakan di Hotel Vistana. Sebagai tuan rumah, saya bersama rakan sepejabat dibantu oleh pengetua dan guru besar bertungkus lumus membuat persediaan. Tugas khusus saya ialah menguruskan majlis perasmian dan penutup. Gimik adalah satu acara yang penting dalam majlis perasmian itu. Inilah peluang kami mempraktikkan hasil kreativiti seni dan mekanik. Kami mahu war-warkan lencana PPD yang diguna pakai di peringkat kebangsaan itu hingga kini adalah hasil ciptaan Tuan Haji Nazri bin Wahab, PPD Jerantut. Lencana PPD itu direka nampak bersinar di birainya diletakkan dalam satu sarang. Sarang itu boleh berpusing, terangkat dan mengembang macam bunga mengembang, akhirnya nampaklah lencana yang berpusing. Tugas saya yang kedua ialah membentangkan satu kertas kerja bertajuk GELOMBANG NILAM. Saya menyediakan bahan persembahan power point. Ini adalah pembentangan peringkat kebangsaan kali kedua. Kali pertama ialah pembentangan di Johor Bahru sewaktu saya bertugas sebagai guru cemerlang. Bahan pembentangan saya adalah berdasarkan pengalaman sendiri menggalakkan amalan membaca sewaktu jadi pengetua dan kini sebagai PPD. Bercakap berdasarkan pengalaman yang dilalui sangat meyakinkan.


            Saya sempat melarikan diri dari kesibukan tugas. Pada suatu pagi Sabtu, saya bersama beberapa orang rakan sepejabat dan guru  meredah hutan Sungai Lembing menaiki ketera pacuan empat roda, turun naik bukit ikut jalan balak, ada kalanya melintas sungai kecil, akhirnya kami sampai di satu kawasan lapang di tepi sungai Jin. Kami berkhemah di satu tanjung. Di hadapan tanjung itu ada satu lubuk yang dalam, namanya Lubuk Beruk.  Katanya di lubuk itu banyak ikan termasuk ikan kelah. Mulanya kami menjala dan memancing, hasilnya hanya dapat ikan lebar dua jari sahaja. Saya tidak siakan rezeki walaupun kecil. Saya siang dan panggang. Kami cubit sedikit seorang. Lepas makan tengah hari, kami turun memukat pula. Kali ini pukat yang panjang dan labuh itu melingkungi lubuk yang dalam itu. Pukat itu ditarik mengepung lubuk, kepungan dikecilkan lagi untuk memerangkap ikan. Kami kecilkan lagi kepungan, kini sudah terasa ada sesuatu melanggar betis, ikan agaknya. Tiba-tiba beberapa ekor ikan melompat melepasi jaring. Saya terkejut melihat ikan sebarau berusaha melepaskan dirinya dari perangkap kepungan, tetapi masih banyak yang teperangkap. Kami kecilkan lagi kepungan hingga ikan sebarau dan kelah tidak dapat lari lagi tetapi sukar juga untuk memerdapnya, mereka mengelupur. Inilah ketika yang paling seronok dapat menangkap sebarau dan kelah hidup-hidup. Selepas itu saya mengambil tugas menyiang ikan yang segar itu dan terus meletakan di atas bara api, tujuh ekor semuanya. Inilah hidangan untuk malam ini.

Rosdi bertanya saya, “Bos tahu ke berapa nilai ikan yang tersusun di atas bara api itu?”

Saya membalas, “Entah.”

Rosdi berkata lagi, “Satu ribu lima puluh ringgit.”

Saya membalas, “Waw, malam ini kita makan duit.”

Saya rasa hilang segala kepenatan dan kecamuk di kepala bila berada di Lubuk Beruk ini. Inilah kenangan paling manis ketika bertugas di PPD Kuantan. Entah siapa yang bawa cerita kepada Tuan Haji Daud, Ketua Sektor Pengurusan Akademik dan encik Amiruddin, Timbalan Pengarah. Saya dipanggil oleh dua orang bos ini dan dimarahi oleh mereka berdua, “Mengapa tidak ajak kami?”

Cepat-cepat saya membalas, “Maaf bos, saya terlupa sungguh, ingat bos tak suka meresap dalam hutan. Tak sangka dapat memedap ikan, hoi sedapnya bertarung dengan kelah.”


            Rupanya hayat tugas saya di Kuantan hanya sebelas bulan sahaja. Mulai 1 Julai saya berpindah ke Maran sebagai Pegawai Pelajaran Daerah. Saya memohon pindah ke Maran kerana kerusi di situ kosongkan oleh puan hjh Maimunah yang dinaikkan pangkat sebagai Ketua Sektor Penilaian Dan Peperiksaan di Jabatan Pelajaran Pahang. Ramai orang tidak tahu mengapa saya pindah ke Maran? Ada yang menganggap macam turun darjat. Saya tidak perduli apa yang orang fikirkan. Saya undur setapak untuk menyesuaikan diri dengan keadaan semasa. Hanya YH Dato Pengarah dan saya sahaja yang tahu cerita sebenarnya.



            Selamat tinggal Kuantan, saya berpatah ke hulu pula.

…. Bersambung

           




1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih kerana sudi berkongsi cerita. Selamat bersara.

Post a Comment