nuff

Sunday, July 28, 2013

Cermin Mata Alia


CERMIN MATA ALIA

Alia seorang gadis desa yang penyenyap bila di rumah tetapi aktif dalam permainan bila di sekolah. Pelajarannya pula agak lemah. Alia menduduki peperiksaan SPM tahun 1985. Dia hanya mampu dapat gred 3. Mata pelajarn Lukisan dapat A2 sementara yang lain pada tahap lulus dan gagal. Mata pelajaran yang gagal ialah Sejarah,  Matematik dan Bahasa Inggeris. Dunia persekolahan Alia sudah berakhir. Ayahnya bekerja kampung, kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang, seorang penoreh getah, menoreh getah orang. Alia ramai adik beradik, beberapa orang masih belajar di sekolah rendah dan menengah.  Alia ada seorang abang, namanya Majid yang berjaya dalam pelajaran, seorang guru berijazah.

Satu hari Majid melihat keputusan SPM Alia, terus berkata kepada Alia, “Masih ada harapan lulus lebih baik jika ambil sekali lagi. Awak ada bakat melukis, ini satu kekuatan.”

Ayah Alia terdengar kata-kata Majid, terus berkata, “Ah, alangkan berguru gagal, nak ambil periksa sendiri tak nampak jalan.”

Pada pandangan bapa Alia, dia memang tidak ada harapan lagi untuk maju dalam pelajaran. Beliau tidak nampak jalan. Lagipun beliau ada banyak tanggungjawab lagi hendak menyekolahkan ramai yang lain.

Majid berkata, “Kita beri peluang kali kedua kepada dia. Saya akan tolong dia kali ini.”

Beberapa hari berikutnya Majid menguruskan pendaftaran peperiksaan SPM tahun 1986 untuk Alia.

Majid berkata kepada Alia, “Jom duduk bersama abang De (membahasakan dirinya kepada Alia) beberapa bulan untuk belajar beberapa pelajaran.”

Kini Alia tinggal bersama abangnya di Kuala Lipis. Majid mengatur strategi membimbing dua mata pelajaran sahaja iaitu Sejarah dan Matematik. Pelajaran lain Alia buat ulangkaji sendiri. Majid sebenarnya seorang guru yang mengajar Sains Pertanian. Dia memang tiada pengetahuan tentang teknik pengajaran mata pelajaran Sejarah. Majid mengatur strategi yang pelik. Majid meminjam skema jawapan Sejarah SPM daripada kawannya, Raja Roha. Majid menyuruh Alia menjawab semula soalan nombor satu mata pelajaran Sejarah tahun 1985 yang Alia dapat F9 (gagal) itu. Alia diberi masa 30 minit untuk menjawabnya. Dalam tempoh itu Alia dibenarkan merujuk buku taks. Alia kelihatan begitu sibuk sekali menggunakan masa 30 minit itu menulis jawapan dan sambil itu menyelak buku teks. Dia berjaya menulis begitu panjang sekali. Kini giliran Majid pula membaca jawapan Alia sambil itu Majid merujuk skema. Berkali-kali Majid membacanya untuk menanda jawapan yang boleh diberi markah. Daripada dua puluh penuh, jawapan Alia hanya dapat dua markah sahaja.

Alia terkejut sekali sambil berkata, “Abang De, tak kanlah jawapan yang panjang macam ini dapat dua markah aja?”

Majid menerangkan 18 hujah yang tiada dalam jawapan Alia. Sambil menerang, Majid menulis setiap fakta itu di papan hitam. Selepas itu Majid memberi masa beberapa minit kepada Alia membaca dan menyalin semua fakta itu. Alia pergi mendekati papan hitam, selepas itu dia menulis dalam notanya.

Kini Alia dikehendaki menjawab soalan nombor dua pula. Selepas 30 minit, macam biasalah Majid memberi markah kepada jawapan itu. Majid senyum, kerana jawapan Alia telah ada peningkatan, terdapat enam hujah yang tepat. Kini Alia dapat enam markah daripada 20, ada kemajuan. Alia kelihatan senyum dapat enam markah. Macam tadi juga, Majid menerangkan 14 fakta yang tiada dalam jawapan Alia. Sambil itu Majid menulis 14 fakta di papan hitam. Seterusnya Alia menghampiri papan hitam dan menyalin fakta itu.

Majid berasa hairan mengapa Alia menghampiri papan hitam sewaktu mahu menyalin jawapan?

Majid bertanya, “Mengapa pergi menghampiri papan hitam?”

Alia menjawab, “Tak nampak.”

Majid terkejut dengan jawapan itu sambil bertanya lagi, “Sejak bila tak nampak?”

Alia menjawab, “Sejak tingkatan dua.”

Majid terkejut mendengar jawapan Alia. “Selama ini macam mana awak belajar?”

“Dengar sajalah.”

“Mengapa tak buat cermin mata?”

“Cikgu ada cakap suruh buat cermin mata. Lepas itu saya beri tahu ayah. Ayah kata mengada sangat. Orang keluar U tak pakai cermin mata, ini awak baru tingkatan dua dah nak pakai cermin mata.”

Majid cukup belas mendengar jawapan Alia. Keesokan harinya Majid mengajak Alia ke kedai cermin mata untuk buat cermin mata. Seminggu kemudian Alia mula memakai cermin mata sewaktu Majid memberi bimbingan Sejarah. Kini Alia tidak perlu lagi menghampiri papan hitam untuk menyalin jawapan. Alia dapat membaca buku teks dengan selesa.

Selepas dua bulan duduk bersama abangnya di Kuala Lipis, Alia berkata kini dia boleh belajar sendiri di kampung. Majid tahu perasaan Alia. Alia kurang selesa duduk bersamanya. Majid membenarkan Alia pulang ke kampung. Kini Alia pulang bersama cermin mata barunya.

Diringkaskan cerita berkat usahanya Alia berjaya dapat gred dua SPM pada kali kedua. Alia membuat rayuan kepada Kementerian Pelajaran untuk menyambung pelajaran ke tingkatan enam. Beberapa minggu berikutnya Alia mendapat berita gembira diterima menyambung pelajaran ke tingkatan enam sastera di sebuah sekolah menengah di Raub.

Dipendekkan cerita, Alia berjaya dalam pelajarannya dan kini bertugas sebagai seorang guru terlatih. Guru Besar di sekolah tempat Alia bertugas mengatakan Alia seorang guru yang dedikasi.

Alia ada menulis di dalam dairinya, “Aku mati hidup semula.”

 

*************************

Alia mula mendapat motivasi setelah mendapat pengakuan abangnya bahawa dia mampu belajar lagi.

Masalah yang membelenggu Alia berjaya diatasi bila dia mendapat cermin mata. Satu penantian yang begitu lama.

Inilah dua faktor utama peringkat awal yang mengupayakan Alia dalam pelajaran. Akhirnya Alia dapat meneruskan lariannya mengekori rakan yang lain. Walaupun tidak dapat memintas, dia tidak tercicir jauh di belakang, akhirnya berjaya sampai juga ke garis penamat.  


Kesimpulannya;

SESEORANG YANG GAGAL BOLEH BERJAYA JIKA MENDAPAT MOTIVASI DAN BANTUAN AWAL. MOTIVASI ITU BOLEH JADI BERBENTUK KATA NASIHAT YANG BERUNSUR MEMUJUK DAN MEMUJI SEHIGGA MEYAKINKAN. SETERUSNYA KITA HARUS MENGESAN APAKAH MASALAH UTAMA YANG MENGHALANGNYA. BANTU MEREKA MELEPASKAN HALANGAN ITU. SELEPAS ITU MEREKA MAMPU BERDIKARI MEMBUKTIKAN YANG DIA JUGA BOLEH.


 

Sunday, July 14, 2013

100 Hari Sebagai Presiden KIPSAS

100 hari sebagai Presiden KIPSAS

Rabu, 10 Julai 2013. Saya mengambil peluang cuti sehari selepas bertugas 100 hari sebagai Presiden KIPSAS. Hari ini juga adalah hari pertama puasa di bulan Ramadan. Saya mahu mengimbau kembali apa yang telah saya lakukan selama 100 hari ini. Memang sejak hari pertama lagi terus sahaja berhadapan dengan berbagai cabaran.
Saya telah beberapa kali mahu berhenti dan bercadang bersara awal tetapi tidak menjadi kenyataan. Pertama kami mahu berhenti sewaktu umur saya 43 tahun. Waktu itu saya mengambil cuti tanpa gaji dan bekerja di luar Negara. Cadangannya mahu bekerja sekurang-kurangnya tiga tahun. Cadangan itu dibatalkan, hanya sempat 11 bulan sahaja. Kali kedua mahu bersara awal sewaktu bertugas sebagai Pegawai Pelajaran Daerah Pekan, juga tidak menjadi. Kini saya bertekad mahu bersara bila mencapai umur 58 walaupun ada peluang menyambung hingga 60 tahun. Saya telah diluluskan tarikh bersara wajib 58 tahun pada 7 November 2012. Bila bersara kelak saya ingin sekali melaksanakan kerja yang diminati. Minat saya ialah menulis dan berkebun secara kecil kecilan (tidak terlintas untuk buat kebun puluhan ekar).

Tiba-tiba dua bulan sebelum bersara saya dipujuk oleh seorang pegawai kanan negeri Pahang agar saya menerima jawatan Presiden KIPSAS. Pada mulanya minat saya hanya 10-90. (Terima 10% dan tolak 90%). Saya minta dua minggu membuat pertimbangan. Pegawai kanan itu berkata, “Ramai orang minat tempat itu, tetapi awak adalah pilihan paling sesuai.” Sebak hati saya mendengar kata pujukan itu. Saya korbakan angan-angan mahu melakukan itu dan ini bila bersara nanti. Saya beri jawapan 100-0 . Saya mahu sumbangkan tenaga, idea dan pengalaman kepada KIPSAS. Saya beritahu secara sulit kepada pegawai atasan itu. Saya menemui boss itu di pejabatnya.
Sebulan sebelum bersara saya pergi menunaikan fardu haji di Makah. Maknanya tanggal 7 November 2012 adalah hari saya bersara, waktu itu saya berada di Makah. Ramai kawan kata sungguh istemewa. Saya tidak nampak apa istemewanya. Sewaktu saya di Makah ada satu berita yang mengejutkan. Saya lihat dalam internet, nama saya terpampang dalam akhbar Utusan Malaysia, Sinar Harian dan Pahang Daily (berita dalam laman blog) kononnya bakal calon Pilihan Raya Umum ke 13. Nampaknya nama saya sudah ada dalam dua dunia iaitu dunia akademik dan dunia politik.
Kalau ikutkan orang kampung, rakan-rakan dan pengundi semua mahu saya bertanding. Sebaliknya isteri, anak dan saudara mara tak bagi saya bertanding. Ketika itu tawaran ke KIPSAS belum terima lagi. Saya suka juga membuat provokasi, menyebabkan isteri saya mengelabah. Beliau memang tidak mahu saya terjun ke dunia politik. Sebenarnya saya ada arah tuju yang telah ditetapkan. 

1 Disember 2012, saya pulang dari Makkah. Alhamdullialah kesihatan saya tidak terganggu. Saya terus sahaja membersihkan tanah suku ekar di belakang rumah. Tanah seluas kangkang kera ini terbiar berpuluh tahun. Tanah jiran sebelah telah mengeluarkan hasil yang puluhan tahun, bermacam-macam hasil seperti kelapa, ciku, durian, salak, manggis, duku, kantan dan limau nipis. Saya terus mengusahakannya tiap-tiap hari. Saya gunakan parang, sabit dan mesin rumput.

Selepas sebulan, sedikit demi sedikit saya berjaya membersihkan semak samun itu. Kini telah berubah wajah. Hasil tulang empat keratku.
Saya mula terasa seronok bermain dengan tanah. Saya terus menanam pisang, kelapa, serai, rosel, pegaga, kesum, kantan, kunyit, halia bara, peria katak, kacang boto, durian belanda dan ubi kayu. Selepas dua bulan kawasan belakang rumah telah berubah wajah. Kini saya sudah mula memetik hasilnya. Pegaga dibuat ulam. Pegaga juga direbus, airnya diminum. Daun kesum jadi perisa masakan asam patin. Daun pisang jadi membungkus masakan pais ikan patin. Kacang boto dan peria katak dijadikan ulam. Daun kunyit dan serai jadi perencah masakan. Bunga rossele jadikan minuman berkhasiat. Tidak rugi berjasa kepada tanah.



Gambar sebekah kanan adalah wajah terbaru kawasan di belakang rumah. Tempat yang saya suka lawati. Saya sudah mula dapat makan jasanya. Kalau hendak menikmati hasil dalam tempoh tiga bulan tanamlah sayur. Saya terhibur melihat daun pisang meliut-liut bila ditiup angin.


Saya tidak terdaya berkebun berjam-jam lebih-lebih lagi jika panas terik. Orang pencen tidak boleh memaksa diri melakukan kerja menggunakan tulang empat kerat secara mengejut. Saya berteduh pula di dalam rumah. Inilah ketika yang paling sesuai memulakan satu lagi hobi iaitu mengarang. Kini saya mahu menyiapkan sebuah buku kecil bertajuk BAPA HEBAT. Saya juga teringatkan tanah seluas tiga ekar peninggalan arwah emak di kampong Lompat. Berbelas tahun yang lalu, saya tebang dan jual getah tua di atas tanah itu. Emak berpesan, “Jantan kena tanam semula dengan getah yang baru.” Pesanan emak tetap saya ingat. Saya fikir, “Inilah ketikanya aku tunaikan pesanan emak.”

Saya mula mengedit tulisan saya yang ditulis beberapa ketika yang lalau tentang pengorbanan ayah menyekolahkan saya. Banyak sekali cabaran yang ayah terpaksa rempuh untuk mempastikan saya berjaya. Inilah ketikanya saya melaksanakan apa yang saya rancang bila bersara.




Anak murid saya sewaktu di SMK Jengka 2 tahun 80an dulu, encik Ahmad Ismail kini YDP SMK Jengka 2 begitu berminat dengan buku ini. Beliau mahu melancarkan buku ini di SMKJ2. Beliau kata buku ini patut dibaca oleh kaum bapa. Pada hari pelancaran itu hamper 200 buah habis terjual. Terima kasih Ahmad.

Teringat pula kepada tugas yang belum selesai iaitu menanam semula getah di tanah tinggalan arwah emak. Saya mengambil langkah membersihkan permukaan tanah yang sedikit cerun itu. Dengan menggunakan khidmat JCB tanah itu Berjaya dibersihkan dan ditanam getah dalam masa dua bulan.



Inilah rupa tanah yang sedang dibersihkan.

Selepas tiga bulan inilah rupa pokok getah yang ditanam dan dijaga dengan rapi. Saya dibantu oleh anak bongsu, Shahmi. Kerap kali Shahmi pergi sendirian melaksanakan kerja membaja, menebas dan menukar bateri pagar elektrik. Sementara kerja meracun saya upah pekerja Indon melaksanakannya.


Seronok merenung pokok getah yang sudah mula melonjak. Kini saya hanya dapat jenguk pada hujung minggu sahaja.

25 Mac 2013. Saya mendapat panggilan telefon Dato Suhaimi dari pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang. Beliau meminta saya hadir ke Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah pada 29 Mac 2013 keana ada majlis penyerahan surat pelantikan presiden baru KIPSAS.



Tanggal 29 Mac 2013, jam 3 petang saya menghadiri satu majlis penyerahan surat lantikan presidenKIPSAS yang baru. Saya menerima watikah itu dari YB Dato’ Sri Mohd Safian bin Ismail, Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang selaku Pengerusi Lembaga Pengarah KIPSAS. YB Dato’Sri memberi amanat penting menyentuh beberapa perkara;

1.      Memasyarakat pentadbiran KIPSAS

2.      Rapatkan dengan kerajaan Negeri Pahang.

3.      Selesaikan masalah bukan cipta masalah

4.      Jadikan KIPSAS pilihan pertama bukan pilihan terakhir

5.      Kurangkan bergantung dengan kerajaan negeri.

6.      Jadikan KIPSAS universiti kolej.

7.      Jadi ketua yang merancang, pemikir dan penggerak pasukan.



1 April 2013, jam 8.00pagi saya melangkah masuk ke kampus KIPSAS sebagai presiden yang baru menggantikan YH Dato’ Hashim bin Wahab yang telah tamat kontrak pada 31 Disember 2012 yang lalu. Pagi itu saya mendengar taklimat dari tiga orang Naib Presiden iaitu Ustaz Solahuddin bin Dolah, Dr Zawavi bin Zainal Abidin dan Kapten Zamri bin Wahab. Maklumat yang terpahat dalam kepala saya ialah pelajar ada 1100 orang dan bilangan pensyarah dan staf sokongan ialah 110 orang. Semua pelajar tinggal di asrama.

Hari kedua, saya menghadiri majlis pertemuan dengan semua staf. Saya menyampaikan ucapan sulung. Saya sentuh pesanan yang disampaikan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah KIPSAS. Saya katakan kepada mereka bahawa KIPSAS harus bersedia meletakkan diri sebaris dengan institusi pengajian tinggi awam dan swasta di Negara ini. Satu caranya ialah meningkatkan keupayaan pensyarahnya. Antaranya ramaikan pensyarah yang berkelulusan PhD. Membudayakan penyelidikan, penulisan dan pembentangan kertas kerja di kalangan pensyarah. KIPSAS sewaktu dilancarkan 17 tahun yang lalu menawarkan kursus peringkat diploma. Hingga kini masih belum berupaya memperkenalkan kursus ijazah. Nampaknya pergerakan KIPSAS agak lambat. Di peringkat akhir pertemuan beberapa orang pensyarah mengemukakan pertanyaan. Pertama fasal gaji. Pensyarah KIPSAS tidak berpeluang menikmati semakan gaji 13% seperti yang dinikmati oleh pekerja sektor awam. Soalan yang sukar dijawab. Saya gunakan logic sahaja. “Kita berada di sekotor swasta. Kenaikan gaji boleh dilakukan jika pendapatan meningkat. Untuk meningkatkan pendapatan kita sepatutnya ada pelajar yang lebih ramai misalnya 1500 orang. Kita kena giatkan promosi dan pelbagaikan promosi. Dasar kolej ini memberi kenaikan gaji dang red jawatan berdasarkan kelulusan seperti master dan PhD. Oleh itu anda semua perlu meningkatkan tahap kelulusan masing-masing.” KIPSAS perlu meningkatkan pungutan hasil agar nilai saham KIPSAS Berjaya dipulihkan dari 0.79 sen kepada sekuang-kurangnya rm1. Jika ini berlaku KIPSAS boleh menghadiahkan bonos yang tinggi kepada setiap kaki tangannya. KIPSAS ada anak syarikat iaitu Anjung KIPSAS yang bertujuan untuk menjana pendapatan. Kita perlu berfikir secara kreatif bagaimana hendak menggalakkan opersi Anjung yang boleh menjana keuntungan yang lebih. Kedua fasal fleksitime untuk pensyarah datang dan pulang bertugas. Katanya pensyarah ada kalanya datang semula bertugas pada waktu malam/ lewat petang da nada kalanya pada masa cuti. Saya perlu membuat keputusan yang tegas dalam perkara ini. Saya ada pengalaman sebagai guru dan ketua di sekolah. Guru juga ada kalanya datang bertugas di luar waktu rasmi. Tetapi tidak selalu, peratus yang hadir luar waktu rasmi tidak diketahui. Saya anggap itu adalah sumbangan mereka dan kebajikan kepada anak pelajar masing-masing. Oleh itu sistem fleksitime tidak boleh dilaksanakan. Kedua-dua soalan itu menggambarkan pensyarah mahukan keuntungan dan lebih selesa.
Sebagai ketua baru, saya perlu membina jalinan yang rapat dengan pihak-pihak yang berkepentingan. Dalam tempoh dua minggu saya berjaya berkunjung ke MUIP, JAIP dan Maahad Tahfiz Yayasan Pahang. Saya juga berjaya membuat lawatan benchmark ke USM, KUIN dan UUM. Saya juga berjaya melawat UPSI. Di USM kami berbincang fasal usaha mengadakan program ijazah Sarjana Muda Pengurusan. Di KUIN kami berbincang fasal kursus ijazah Sarjana Muda Syariah yang dicadangkan pada Julai 2013 ini di KIPSAS. Di UUM kami berbincang fasal peluang mengadakan kursus ijazah Kewangan Islam. Di UPSI kami berbincang fasal rancangan mengadakan program Diploma in English. Selanjutnya kami bercadang menubuhkan program ijazah TEASL. Pemilik ijazah TEASL ini kelak boleh menjadi guru di Sekolah Menengah Agama di Pahang, di sekolah rendah dan tadika. Negeri Pahang sememangnya kekurangan guru Bahasa Inggeris sejak dahulu lagi. Pada penghujung bulan Mei saya bersama seorang naib presiden pergi ke Mesir selama enam hari menguruskan pengambilan tiga orang pensyarah Universiti Al-Azhar yang berkelulusan PhD untuk bertugas di KIPSAS mulai Julai 2013 ini. Tindakan ini adalah selari dengan rancangan mewujudkan Pusat Bahasa-Bahasa di KIPSAS.
Beberapa hari berada di KIPSAS, berlaku masalah tekanan air rendah menyebabkan air tidak dapat naik ke tangki besar. Pihak KIPSAS telah membina rumah pam yang boleh menolak air ke tangki bangunan. Ini adalah satu penyelesaian yang bijak tetapi beberapa blok asrama perempuan dan lelaki tiada rumah pam tersebut. Pelajar sering kali menghadapi masalah air. Pihak Hal Ehwal Pelajar mengsyurkan kepada saya supaya membina lima buah rumah pam kepada lima blog untuk mengatasi masalah air. Kos keseluruhan lebih rm300,000.00 Saya terkejut melihat angka yang sangat besar itu. Selang beberapa hari saya mendapat idea membuat sedikit ubahsuaian kepada rumah pam di bangunan kuliah baru supaya dapat digunakan oleh blog asrama puteri juga. Idea itu betul-betul menjadi kenyataan dengan mengeluarkan belanja hanya rm4,700.00 sahaja. Kini masalah air berjaya diatasi dengan kos tidak sampai rm5000.
Saya mahu pensyarah tahu latar belakang dan pengalaman kerja saya yang lalu. Lantas saya menghadiahkan setiap orang sebuah buku MENDAKI 2 yang saya tulis. Ini juga satu kaedah membina imej kendiri saya di kalanagan pensyarah KIPSAS. Sebenarnya saya mahu pensyarah sebati dengan penyelidikan, penulisan dan pembentangan kertas kerja. Saya dapati amalan itu sangat kurang di KIPSAS ini. Saya mengambil langkah mengundang Prof Madya Dr. Khairuddin bin Mat Ali, pensyarah UIAM memberi syarahan membimbing bagaimana hendak melaksanakan Kajian Tindakan. Prof. Khairuddin berkata, “mula-mula kita belajar bagainana hendak menyelesaikan masalah yang kita hadapi. Bila dah mahir baru kita boleh menyelesaikan masalah orang pula.” Saya berharap pensyarah KIPSAS ada idea untuk memulakan kajian tindakan masing-masing.
Pensyarah juga perlu tahu bagaimana kaedah yang betul untuk mendekati dan membantu menyelesaikan masalah pelajar. Maka saya minta unit kaunseling melaksanakan satu kursus mento-menti. Saya menyokong cadangan itu agar mengundang seorang konsultan mengendalikan kursus itu. Dalam kursus itu saya berpeluang menyampaikan ucap utama selama setengah jam. Saya bawa cerita pelajar gagal yang berjaya dipulihkan. Bagi pelajar gagal, kita perlu adakan sesi motivasi individu dan berikan keyakinan. Selepas itu bantu mereka menyelesaikan masalah masing-masing.
Saya perhatikan staf KIPSAS pergi minum di luar selepas daftar masuk bertugas pada jam 8 pagi. Mereka mengambil masa lebih setenagah jam memandu kereta keluar dan masuk semula. Ini adalah satu pembaziran masa dan timbul masalah lain juga. Untuk mengatasinya saya binakan sebuah warung berharga rm20,000 di antara bangunan pentadbiran dan dewan kuliah. Pembinaan warung itu siap sebelum akhir bulan Jun 2013. Kini kami boleh mengambil sarapan pagi di warung yang baru itu. Ada satu lagi nilai tambahnya. Anjung KIPSAS adalah anak syarikat KIPSAS diberi peluang berniaga di sini. Anjung Berjaya mendapat hasil jualan sebanyak rm500 sehari. Jika untung 30%, bermakna Anjung dapat keuntungan harian rm150 sehari. Kalau sebulan lebih rurang rm3300. Pendapatan ini boleh membayar sebulan gaji seorang pensyarah muda!

Pada pandangan saya KIPSAS perlu menjadi institusi masyarakat, maksudnya masyarakat dapat peluang belajar. Melalui pendekatan ini KIPSAS menjadi dekat di hati masyarakat. Ini adalah satu cara promosi juga. Saya mahu setiap jabatan melaksanakan program untuk masyarakat. Mereka perlu fikirkan mulai sekarang. Nampaknya Jabatan Bahasa Arab membuka tirai. Mereka melancarkan iklan kursus hinggalah Berjaya mengadakan kelas setiap hari Sabtu mulai 1 Jun 2013. Seramai 30 orang mengikuti kursus bersiri itu sebanayak 14 kali. Antara pesertanya ialah YB Dato' haji Ishak bin Mohamad, Spiker DUN Pahang dan isteri. Perpustakaan pula akan melaksanakan program BICARA BUKU secara berkala. Saya mahu KIPSAS menerapkan budaya membaca melalui aktiviti sebegini. Jabatan Dakwah akan mengadakan Bengkel JAWI. Kami mendapat kerja sama DBP dan MUIP. Ini adalah impian saya sejak bebarapa tahun yang lalu.



KIPSAS perlu menambah bilangan pelajarnya untuk mengisi kekurangan yang terdapat pada kursus tertentu melalaui promosi yang berterusan. Melalui kaedah ini KIPSAS meningkatkan keupayaan kewangannya. KIPSAS masih mampu menampung pelajar hingga 1.500 orang. Ruang kuliah masih mencukupi. Masalah yang timbul nanti ialah penginapan asrama. Berkat kehebatan promosi, pelajar yang mendaftar untuk sesi 2013/14 ini ialah 447 orang, meningkat 60 orang atau 15.5%. Dari segi peningkatan pendapatannya pula ialah rm600,000.00 setahun.

KIPSAS perlu memperlihatkan niche area nya dan kelainannya yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat. Saya mencadangkan agar KIPSAS mengaktifkan program tulisan jawi dan amalan membaca. Saya mahu KIPSAS menjadi pusat perbincangan ilmu dari buku. Jabatan Dakwah telah memulakan usaha itu dan telah mula mengedarkan jemputan kepada jabatan dan sekolah untuk menyertai bengkel jawi yang akan dijalankan pada 19-20 Ogos ini. Rakan kongsi sernergi kami dalam program ini ialah DBP dan MUIP.



Sementara itu perpustakaan KIPSAS ditugaskan melaksanakan program BICARA BUKU secara berkala. Mereka merancang mengadakan siri pertama pada 26 September ini dengan mengemukakan enam orang pembentang. Tiga orang pembantang undangan dari luar dan tiga orang lagi adalah pensyarah dan pelajar KIPSAS. Inilah satu kaedah menggalakkan budaya membaca.

 

Saya merujuk kepada sebuah buku bertajuk The First 90 Days tulisan Michael Watkins m/s 5. Seseorang ketua memerlukan 90-100 hari untuk memahami gegagat organisasinya. Tindakannya dalam tempoh itu masih belum berbaloi dengan ganjaran yang diterimanya. Net Contribution dicapai bila masuk bulan ketujuh. Saya sedang dalam perjalanan untuk mencapai Net Contribution=0, soalnya bila atau adakah saya telah mencapainya?

Kini tiba hari yang ke 100. Ada tiga aktiviti besar hari ini. Pertamanya sarapan pagi di anjung yang baru dibina itu bersama semua staf KIPSAS. Keduanya berbincang tentang kepimpinan dan program kemasyarakatan bersama seorang tokoh veteran Pahang. Ketiganya memberi satu slot motivasi kepada 430 orang pelajar baru. Saya berikan motivasi bertajuk "Willing to change and consistency". Saya tahu bahawa kebanyakan pelajar di hadapan saya pencapaian SPM mereka sederhana sahaja. Mereka perlu berubah dari segi sikap, kaedah belajar dan kecekalan. Saya percaya mereka juga boleh jadi cemerlang. Untuk memantapkan lagi semangat mereka, saya beri satu peluang yang paling istemewa yang tidak pernah saya offer sebelum ini. Saya beri peluang mereka membeli buku motivasi bertajuk MENDAKI dengan harga rm2.50 senaskah. Satu harga yang lebih rendah dari kos cetakan. Kos cetakan ialah rm3.20. Mereka mendapat subsidi 70 sen. Seramai 150 orang membelinya. Selepas membacanya saya berharap kefahaman willing to change and consistency dapat sebati dengan mereka. Inilah strategi saya... mulakan dengan syarahan dan selepas itu diikuti dengan aktiviti membaca pula.



Bersambung …….